Aglomeracja

Nowa taryfa biletowa – propozycja IdP

biletomat  Foto: lepszyPOZNAN.pl / tab

biletomat Foto: lepszyPOZNAN.pl / tabTrwają prace nad wprowadzeniem systemu PEKA. Jak dotąd miasto nie przedstawiło propozycji, która spowodowałaby przyrost nowych klientów. Obecne stawki za bilety są drogie i na tle kraju bardzo wysokie. Krokiem w przód jest propozycja Karty Aglomeracyjnej, dla osób płacących podatki w sterfie działalności porozumienia międzygminnego. Inwestycje dla Poznania od wielu miesięcy przyglądają się propozycjom i planom Zarządu Transportu Miejskiego i starają się wpłynąć na niekorzystny trend odpływu pasażerów z komunikacji publicznej.

Szanowni Państwo!

Aby zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu publicznego potrzebny jest szereg działań poprawiających jego dostępność i atrakcyjność:
– przystępna cena i prosty system taryfowy
– priorytet dla tramwajów i autobusów
– zwiększenie częstotliwości kursów

Podstawowe założenia nowej taryfy powiązanej z systemem PEKA:
Cena biletu miesięcznego: 94 zł.
Większe rabaty na bilety 3-12 miesięczne.
Pierwszy przystanek tańszy w taryfie przystankowej.
Program lojalnościowy nie ma wpływu na cenę biletów.
Rezygnacja z obowiązku „pikania” dla osób posiadających sieciówkę.

Uzasadnienie:
– decyzja o drugiej podwyżce (styczeń 2013) została podjęta na podstawie fałszywych danych przekazanych przez ZTM, zarówno radnym jak i stronie społecznej oraz mieszkańcom
– pomimo drugiej podwyżki, zostało wprowadzone ograniczenie w kursowaniu linii tramwajowych – w szczycie popołudniowym kursują one co 12 minut, a nie co 10 minut jak wcześniej
– decyzje o wysokości podwyżek zostały podjęte w całkowitym oderwaniu od skumulowanego wskaźnika inflacji, który za lata 2008-13 wyniósł około 24%, podczas gdy dla przykładu cena popularnej sieciówki wzrosła o 64% – z 65 zł (styczeń 2008) do 107 zł (styczeń 2013)
– dla 66% mieszkańców cena biletu ma znaczenie, zaś 44% niekorzystających z komunikacji miejskiej jako powód, dla którego z niej nie korzystają, podało że jest zbyt droga (!)
– po wprowadzeniu drastycznych podwyżek liczba sprzedanych biletów spadła, niezależnie od przyjętej metody interpretacji wyników spadki są kilkunastoprocentowe, tracimy w ten sposób klientów, od których zależy dobre funkcjonowanie całego systemu
– wprowadzenie nowego biletu semestralnego ze znaczącym rabatem (27,6 % dla biletu 120-dniowego oraz 30,8% dla biletu 150-dniowego) było sporą zachętą dla pasażerów do zakupu tego rodzaju oferty, co pokazuje słuszność naszej tezy o korelacji między ceną a produktem/usługą
– stały klient to osoba, która kupuje bilet sieciowy. W momencie konieczności wykonania podróży rozważy ona najpewniej najpierw transport publiczny jako środek transportu. Nie ma natomiast znaczenia czy taka osoba korzysta z komunikacji 4 razy w tygodniu czy 7. Stąd nie powinno mieć to wpływu na cenę biletu.

Pora wybrać drogę, o której mówimy od dłuższego czasu: więcej pasażerów = więcej pieniędzy.

Wg naszych symulacji wystarczy każdego miesiąca sprzedać o około 820 biletów więcej (okresowych, 3-miesięcznych lub dłuższych), aby wpływy się zwiększyły, bez żadnego negatywnego wydźwięku na przyjęty budżet miasta. To naprawdę niewielka liczba jeśli zestawi się ją ze spadkiem 97, 3 tys. sztuk (!) biletów długookresowych, jaki mieliśmy za okres styczeń-październik 2013 r.

Opracowanie zostało przygotowane przez Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania, jednak wpływ na jego kształt miało spotkanie z Radnymi Miasta Poznania: Tomaszem Lewandowskim, Łukaszem Mikułą i Szymonem Szynkowskim Vel Sękiem oraz z innymi społecznikami z Prawa do Miasta oraz My Poznaniacy. Stąd część pomysłów zawartych w poniższych propozycjach to nie są pomysły Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania, jednak zostały przez nas one wykorzystane, gdyż uznajemy je za słuszne. Ze wszystkimi radnymi oraz społecznikami będziemy chcieli się także spotkać w celu omówienia propozycji taryf biletowych i działania systemu PEKA.

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz

Kalendarium