POZnań

PST Kaponiera jak stacja berlińskiego metra!

Prace pod Kaponiera lata 70-te  Foto: www.odkrywca.pl

Na terenie dzisiejszego Ronda Kaponiera, a właściwie bezpośrednio pod nim znajduje się zapomniany, XIX-wieczny zabytek architektury militarnej – Kaponiera Kolejowa. Miłośnicy fortyfikacji uważają, że nowo wybudowane, a także modernizowane obiekty w tym rejonie powinny posiadać okładzinę z czerwonej cegły klinkierowej, ułożonej w wątek główkowy charakterystyczny dla XIX – wiecznych fortyfikacji. O możliwości udostępnienia oryginalnych zabytkowych pomieszczeń rozmawiali dzisiaj radni podczas posiedzenia Komisji Rewitalizacji.

Prace pod Kaponiera lata 70-te Foto: www.odkrywca.plJak informuje przewodniczący Komisji Mariusz Wiśniewski Zarządu Dróg Miejskich potwierdził techniczne możliwości przebicia betonowej ściany z lat 70. oddzielającej obiekt forteczny Kaponiery od planowanego podziemnego przystanku tramwajowego PST i wycięcia w niej specjalnych wejść od przystanku do historycznych bram (drzwi) obiektu.

Wejścia te zostaną przeszklone. Umożliwi to tym samym zagospodarowanie na cele użytkowe Kaponiery Kolejowej przez operatora, którego wyłoni ZTM dla całego Ronda i tamtejszych pomieszczeń pod m.in. handel i usługi.

Ta wiadomość cieszy tym bardziej, że w porę udało się zachować możliwość pokazania tego co kryje się pod rondem. Potem byłoby już za późno lub niezwykle kosztowne prowadzenie prac sprawdzających, odwiertów itp.w momencie kiedy będzie już działać przedłużony PST.

Jak podkreśla radny Mariusz Wiśniewski, to duża zasługa w szczególności miłośników fortyfikacji, na czele z Konradem Dąbrowskim, którzy w porę zainteresowali się tą sprawą i poprosili Komisję Rewitalizację o wsparcie. Warto wspomnieć, że najprawdopodobniej będzie także możliwość odsłonięcia południowej działobitni obiektu fortecznego. Będzie to jednak wymagało zbudowania specjalnej ściany zabezpieczającej przed osunięciem się gruntu.

To wszystko oczywiście pierwszy krok, ważne będzie teraz także odpowiednie wizualne wyeksponowanie na przystanku tramwajowym sąsiedniej Kaponiery Kolejowej. Za przykład może tu posłużyć berlińska stacja metra Zitadelle. ZTM wyłonić ma architekta, który się tym zajmie. Radni sugerują konsultacje kwestii technicznych ze środowiskiem miłośników fortyfikacji.

Oryginalne pomieszczenie to znakomita lokalizacja dla klimatycznych lokali gastronomicznych a także prezentacji makiety poligonalnej Twierdzy Poznań, którą przygotowuje Krzysztof Przybył, autor miniatur prezentowanych w podziemiach klasztoru oo. Franciszkanów na Wzgórzu Przemysła.

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz