POZnań

Tramwaje linii 24 wracają po 90 latach – wyjątkowa podróż w czasie na Winiarach

90. rocznica uruchomienia trasy tramwajowej na Winiary. Tramwaje linii 24 znów wyjadą na poznańskie torowiska  Foto: materiały prasowe / MPK Poznań

W najbliższą niedzielę, 5 października 2025 roku, Poznań stanie się świadkiem niecodziennego wydarzenia, które łączy historię z nowoczesnością i przypomina o bogatej tradycji miasta. W rejonie Winiar ponownie pojawią się historyczne tramwaje linii 24 – na pamiątkę 90-lecia uruchomienia pierwszej trasy tramwajowej na tym osiedlu. To wyjątkowa okazja, aby przypomnieć sobie początki miejskiego transportu oraz celebrować zmianę, która na zawsze odmieniła komunikację i życie mieszkańców tej części miasta.

Trasa Winiary – od marzeń do rzeczywistości

Historia tramwaju na Winiarach sięga aż 1925 roku, kiedy to obszar ten został włączony w granice Poznania. Mieszkańcy niemal natychmiast podjęli starania o doprowadzenie tam tramwaju, widząc w tym szansę na lepszą dostępność do centrum i rozwój okolicy. Doczekali się efektu dopiero dziesięć lat później – 1 października 1935 roku oficjalnie otwarto nową linię tramwajową, która biegła wzdłuż ulicy Winiarskiej aż do Bonina. Był to przedłużony odcinek trasy z Sołacza, a nowa linia, oznaczona numerem 11, startowała ze Starego Rynku.

Od tamtego czasu tramwaje stanowią ważny symbol integracji społecznej oraz miejskiej infrastruktury komunikacyjnej, będąc częścią codzienności Poznaniaków.

Linia 24 – powrót do przeszłości

Symbolicznym ukłonem w stronę historii jest właśnie linia 24, której nazwa została wybrana nieprzypadkowo. Popularność i znaczenie tej linii wzrosły zwłaszcza od lat 80., gdy trasa została wydłużona z pętli Winiary – znajdującej się przed kościołem św. Stanisława Kostki – do pętli przy skrzyżowaniu ulic Piątkowskiej i Bronowej. Wtedy właśnie linię 24 uruchomiono w dni robocze podczas godzin szczytu, kursującą między Piątkowską a ul. Lampego (dzisiejsza Gwarna).

W nadchodzącą niedzielę historyczne składy tramwajowe przejadą dokładnie trasą, która przypomina o tych czasach – z przystanku Piątkowska przez Most Teatralny, ulicę Gwarną, Święty Marcin, Aleje Marcinkowskiego i z powrotem do Piątkowskiej.

Jak będzie wyglądała podróż?

W ramach wydarzenia, między godziną 12:00 a 15:00 kursować będzie linia tramwajowa oznaczona numerem 24. Pasażerów zabiorą zabytkowe wagony typu N+ND (numery boczne 286+456) oraz model 105N (82+81), które są prawdziwymi perełkami poznańskiej kolekcji Tramwaju Miejskiego.

Pierwsze kursy rozpoczną się o godz. 11:47 oraz 12:07 ze Świętego Marcina w kierunku Piątkowskiej. Odjazdy z pętli Piątkowska planowane są natomiast co pół godziny – oprowadząc pasażerów aż do godziny 15:07 (dwa ostatnie kursy zatrzymają się na przystanku Gwarna).

Opłaty i bilety – każdy może wsiąść do tramwaju historii

Za bilet na tę niezwykłą podróż po torowiskach Poznania zapłacimy według taryfy linii turystycznych Zarządu Transportu Miejskiego. Cena biletu jednoprzejazdowego wynosi 7 zł za bilet normalny, 5 zł ulgowy oraz 21 zł bilet rodzinny. Co ważne, bilety można nabyć bezpośrednio u konduktora w pojeździe, zarówno za gotówkę, jak i kartą płatniczą – co ułatwia dostęp dla każdego chętnego.

Użyte w artykule zdjęcia: materiały prasowe / MPK Poznań

Tagi:

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz