K U L T U R A POZnań

TRANSATLANTYK na plakacie!

TRANSATLANTYK 2012 - plakat T. Opasińskiego  Foto: TRANSATLANTYK 2012 - plakat T. Opasińskiego

Tomasz Opasiński, wybitny grafik i plakacista, ponownie przygotował oryginalny plakat promującego Międzynarodowy Festiwal Filmu i Muzyki TRANSATLANTYK. Jego najnowsze dzieło nawiązuje do motywu transkontynentalnej podróży, w którą festiwalową publiczność zabierze w 2012 roku filmowo-muzyczny wehikuł, napędzany światłem, obrazem i dźwiękiem. Warto przypomnieć, że ubiegłoroczny plakat poznańskiej imprezy znalazł się w gronie najlepszych plakatów festiwali filmowych na całym świecie.

TRANSATLANTYK 2012 - plakat T. Opasińskiego Foto: TRANSATLANTYK 2012 - plakat T. Opasińskiego

Jan A. P. Kaczmarek, twórca i dyrektor poznańskiego Festiwalu Transatlantyk do zaprojektowania plakatu promującego tegoroczną edycję imprezy ponownie zaprosił Tomasza Opasińskiego, uznanego na całym świecie grafika i plakacistę. Pracujący w Stanach Zjednoczonych polski artysta odwołał się w swoim najnowszym dziele do mitu transoceanicznej podróży.

Kształt motywu nawiązuje do twórczych maszyn – gigantów, które budują analogie z techniką w służbie kina i muzyki. – twierdzi Tomasz Opasiński, twórca plakatu – To niezatrzymywalny filmowo-muzyczny wehikuł, napędzany światłem, obrazem i dźwiękiem. Transatlantyckie przesłanie wydobyte zostało z “transkontynentalnych” maszyn – frontalnej części fantastycznego parowozu, elementów silnika i śmigła myśliwca “Spitfire” oraz transatlantyckiego statku pasażerskiego na miarę Queen Mary.

Całość poszycia maszyny wzorowana jest na oficjalnym kostiumie dyrygenta orkiestry – klasycznym fraku. We wnętrzu wehikułu wśród zwojów taśmy filmowej kłębi się energia – spiritus movens Festiwalu, fantastycznej podróży bez granic, międzykontynentalnej uczty dla oka i ucha.

Zaprojektowany przez Tomasza Opasińskiego plakat ubiegłorocznego Festiwalu Transatlantyk zdobył srebrną nagrodę na Film Festival Poster Awards 2011.

Transatlantyk był jedynym polskim festiwalem filmowym zakwalifikowanym do konkursu. Plakat z motywem wieży pokonał konkurentów promujących takie festiwale jak m.in. Berlinale, Cannes, Palm Springs czy San Sebastian.

Tegoroczny Festiwal rozpocznie się 15 sierpnia. Przez osiem dni na festiwalową publiczność czeka w Poznaniu światowe kino na najwyższym poziomie, koncerty muzyki filmowej, imprezy w klubie festiwalowym, konkursy dla młodych kompozytorów oraz bezpłatne Master Classes – wykłady i seminaria z wybitnymi muzykami i filmowcami z Polski i zagranicy. W ramach tegorocznej edycji Festiwalu zaplanowano pokazy blisko 170 filmów w 18 sekcjach tematycznych – kontrowersyjnych dokumentów o problemach współczesnego świata, debiutów młodych, obiecujących reżyserów oraz tytułów nagradzanych na renomowanych festiwalach na całym świecie.

Wyjątkową atrakcją Festiwalu jest formuła Kina Kulinarnego – bilet na seans uprawnia także do udziału w wykwintnej kolacji, której menu inspirowane jest pokazywanym w danym dniu filmem. Wydarzenia festiwalowe odbędą się zarówno w przestrzeniach Multikina 51 oraz Concordii Design w Poznaniu, jak również na terenie Instytutu Rozbitek, położonego 60 km od stolicy Wielkopolski.

TRANSATLANTYK 2012 - plakat T. Opasińskiego Foto: TRANSATLANTYK 2012 - plakat T. Opasińskiego

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz