Zobacz tańczące roboty!

The Hosts: A Masquerade Of Improvising Automatons  Foto:

Od  dziś oglądać można w wieży Centrum Kultury „Zamek” (II piętro) cztery tańczące roboty. To znana praca Wade’a Marynowsky’ego “The Hosts; A Masquerade Of Improvising Automatons”, która jest częścią wystawy “Beyond Mediations” (w ramach Mediations Biennale).

Roboty wyruszyły do Polski z Sydney. Statek z opóźnieniem dopłynął do portu w Gdyni dopiero w ubiegłym tygodniu, dlatego też do wczoraj pokazywaliśmy w sali przeznaczonej na pokaz tej pracy jedynie zapis wideo.

Jutro o godz. 17.00 prezentacja pracy Wade’a Marynowsky’ego  zostanie symbolicznie zainaugurowana przez artystę, który przyjechał do Poznania na montaż oraz kuratora wystawy – Ryszarda W. Kluszczyńskiego.

The Hosts: A Masquerade Of Improvising Automatons“The Hosts; A Masquerade Of Improvising Automatons”, jak sugeruje tytuł, to bal maskowy dla robotów. Postacie obecne na tym balu wyimaginowanego świata to m.in. Księżniczka, Harlekin, Kowboj, Wojskowy i Frankenstein. Częściowo zainspirowany jest Piaskunem E.T.A. Hoffmana (1817), w którym młody mężczyzna zakochuje się w żeńskim robocie, Olympii, która tańczy z nim podczas balu. Piaskun to kluczowy element eseju Zygmuta Freuda zatytułowanego Niesamowite (1919). Od momentu freudowskiego powiązania niesamowitego i robota, niesamowitość pozostaje fundamentalnym pojęciem w robotyce.

Chodzi tu głównie o Niesamowitą Dolinę profesora Mori. Hipoteza ta ostrzega naukowców przed projektowaniem robotów zbyt podobnych do ludzi, bo jeśli tak by się stało – robot budziłby w człowieku odrazę, wtrącając go w Niesamowitą Dolinę, stan grozy i niedowierzania. Praca podejmuję próbę sprawdzenia, czy niepokojący efekt można wciąż uzyskać, jeśli roboty zaprojektowane zostaną w abstrakcyjnych, przypominających ludzi formach. Zautomatyzowane oświetlenie z momentami ciemności oraz niesamowity krajobraz dźwiękowy wzmacnia tchnącą grozą atmosferę. Jak stwierdza Bec Dean: „Fizyczność The Hosts owłada nami poprzez oślepiające światła i dziwne wokalizy, trzymając nas w swej mocy, zanim ruszą dalej…”

Australijczyk Wade Marynowsky jest artystą mediów hybrydowych działającym z instalacją robotyczną, imersyjną/interaktywną, performance, muzyką i wideo. Od 1998 roku Marynowsky intensywnie wystawia i przedstawia performanse. Główne wydarzenia 2009 roku to m.in. The Hosts: A Masquerade Of Improvising Automatons w Performance Space w Sydney oraz wystawa w Primavera, MCA w Sydney. W 2008 roku przeprowadził performance The Discreet Charm Of The Bourgeoisie Robot w The Institute of Contemporary Art Newtown (I.C.A.N) w Sydney, a także wystawił The ministers are coming! w  the Inter Cross Creative Centre w Sapporo, Japonia. W 2007 roku Marynowsky udał się do  Montrealu, Kanada, w celu rozwijania nowej działalności artystycznej poprzez studia sztuki robotycznej w Hexagram (Instytut badań/tworzenia w ramach sztuk medialnych i technologii). W oparciu o to doświadczenie Marynowsky stworzył ostatnie prace, zagłębiające się w teorie otaczające „niesamowitego robota”.

http://www.youtube.com/watch?v=KJRxhz7BnDQ

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz