DŹWIĘKI ZAMIAST OBRAZU

uczennice Ośrodka  Foto: Ośrodek w Owińskach / Rafał Nowicki

uczennice Ośrodka Foto: Ośrodek w Owińskach / Rafał NowickiWspółpraca osób niewidomych z naukowcami z Politechniki Poznańskiej i UAM zaowocowała pierwszym w Polsce i jednym z nielicznych w Europie laboratorium tyfloakustycznym, jakie otwarto w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych w Owińskach pod Poznaniem.

Laboratorium to specjalnie wygłuszone pomieszczenie z zainstalowanym systemem nagłośnieniowym i komputerowym, dzięki którym tworzy się wirtualną rzeczywistość postrzeganą słuchem. Wspólnie z naukowcami została opracowana baza dźwięków, która pomaga w pracy z dziećmi. Jeśli ktoś idzie na spacer z nauczycielem orientacji przestrzennej, może sobie tam pójść i tych dźwięków posłuchać, żeby się lepiej orientować – mówi Michał Brajer, uczeń klasy 5 szkoły podstawowej – można posłuchać różnych dźwiękó, np. autobusu, pralki, a nawet warszawskiego metra.

Laboratorium Tyfloakustyczne Foto: Ośrodek w Owińskach / Rafał NowickiDo tej pory takiej kompletnej bazy dźwięków nie było. W laboratorium odbywa się zapoznawanie z dźwiękami – opowiada Maria Tomaszewska, dyrektor ośrodka – to jest nauka tych dźwięków, z którymi dziecko zetknie się w rzeczywistości. Laboratorium to tylko część większego projektu. W Ośrodku w Owińskach powstaje także pierwszy w Europie park orientacji przestrzennej. Na powierzchni 2 ha dzieci będą się uczyć samodzielności w poruszaniu się.

_ _ _ _

W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych w Owińskach kształcą się dzieci i młodzież do 24. roku życia. Znajduje się tutaj szkoła podstawowa, gimnazjum oraz zespół szkół ponadgimnazjalnych. Ośrodek prowadzi też zajęcia dla niewidomych dzieci do szóstego roku życia w ramach Zespołu Wczesnego Wspierania Rozwoju Dziecka.

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz