Aglomeracja

Stop! Zły kierunek

Tablica informacyjna - Stop zły kierunek  Foto: materiały prasowe / GDDKiA

W ubiegłym roku w kilku miejscach przy drogach szybkiego ruchu zarządzanych przez GDDKiA pilotażowo ustawione zostały charakterystyczne tablice informacyjne z ostrzeżeniem przed wjazdem pod prąd. W marcu tego roku zamontowano pierwsze ze 111 nowych tablic. W kwietniu GDDKiA będzie kontynuować te działania i przy drogach pojawią się kolejne ostrzeżenia.

Skorzystaliśmy z rozwiązań stosowanych w Austrii, Niemczech, Słowacji czy Chorwacji – tłumaczy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Charakterystyczne duże żółte tablice z napisem „STOP Zły kierunek” i symbolem dłoni z umieszczonym na niej piktogramem znaku zakaz wjazdu.

W najbliższym czasie tablice pojawią się m.in. na S11 w Kórniku, Gądkach czy Koninku.

Zgodnie z pierwotnym planem zamontowanych zostanie 111 tablic ostrzegających przed wjazdem pod prąd. Pojawią się w kilkudziesięciu lokalizacjach, zarówno w obrębie węzłów, jak i MOP-ów. Tablice ustawimy m.in. na autostradowych węzłach Łódź Górna i Piątek na A1 oraz Stryków i Zgierz na A2. Pozostałe dotyczą węzłów na drogach ekspresowych lub MOP:

S1 – Bielsko-Biała Lipnik, Żywiec Soła i Zwardoń,

S2 – Patriotów w Warszawie,

S3 – Myślibórz, Gryfino, Pyrzyce, Skwierzyna i Gorzów Wielkopolski Południe,

S5 – Czerniejewo,

S6 – Gdynia Chylonia, Gdańsk Osowa i Kowale,

S7 – Barcza, Kielce Południe, Jaworznia, Skarżysko Północ i Powierz oraz na MOP-ach Ostróda, Grabin, Olsztynek, Lutek i Pawliki,

S8 – Sieradz Południe, Jakubów, Tomaszów Mazowiecki Południe, Studzianki, Paszków, Wypędy, Mszczonów Północ, Zambrów Zachód i Kołaki,

S10 – Wałcz Północ, Wałcz Zachód i Witankowo,

S11 – Kórnik Północ, Kórnik Południe, Gądki, Koninko, rondo Strugi i Szczecinek Śródmieście,

S12 – MOP-y Markuszów, Piaski Zachód,

S17 – MOP Niwa Babicka i Sarny,

S19 – Kock Południe i Kock Północ,

S52 – Jasienica, Bielsko-Biała Wapienica, Bielsko-Biała Francuska

S74 – Kielce Zachód.

Od czasu do czasu niestety słyszymy o przypadkach poruszania się po drogach szybkiego ruchu pod prąd. Mimo stosownego oznakowania i samego układu jezdni, która wymusza prawidłową jazdę, niektórzy kierowcy łamią przepisy i stwarzają ogromne zagrożenie w ruchu drogowym, dla innych jak i siebie samych.

Ustawione tablice informacyjne nie są znakiem drogowym, a mają służyć jako wzmocnienie obowiązującej organizacji ruchu. Mimo, że nie są to znaki drogowe, ich zlekceważenie przez kierowców może doprowadzić do tragedii na drodze.

Umieszczanie znaków drogowych reguluje tzw. „czerwona książka”, która jest rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. 

Użyte w artykule zdjęcia: materiały prasowe / GDDKiA

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz