Poznań był pierwszy!

SM0_1-G-4046-1

SM0_1-G-4046-1Dokładnie  80 lat temu (w 1930 roku) uruchomiono linię trolejbusową między na trasie Rynek Śródecki – Główna w Poznaniu. Była to pierwsza linia trolejbusowa w Polsce. W latach 1939–1944 powstały dwie kolejne linie: do os. Warszawskiego oraz w zachodniej części miasta, do wojskowego lotniska w Ławicy. Po wyzwoleniu kursowanie trolejbusów na wszystkich trzech liniach przywracano stopniowo od marca 1946 do sierpnia 1947 r. Pod koniec lat 40. funkcjonowały już 4 linie: “T” Dworzec Poznań Garbary – Naramowice, “U” Ogrody – Smochowice, “W” ul. Mostowa – Osiedle Warszawskie, oraz “Z” ul.Mostowa – Zawady. Na przełomie lat 40. i 50. doszła jeszcze linia “S”: Plac Młodej Gwardii (obecnie Plac Cyryla Ratajskiego) – ul.Umultowska. W połowie lat 50., po zmianie numeracji linii, która nastąpiła w 1954r., po Poznaniu jeździło 6 linii: 101 (dawna linia “Z”), 102 (dawna linia “W” przedłużona do Antoninka), 103 (dawna linia “U”), 104 (dawna linia “T”), 105 (dawna linia “S” skrócona do trasy ul.Pułaskiego – ul.Wilczak) oraz 106 Dworzec Poznań Garbary – ul.Umultowska (połączenie części dawnych linii “T” i “S”). Wkrótce linię 102 skrócono do Osiedla Warszawskiego, a na trasie ul.Mostowa – Antoninek uruchomiono linię 107. Pod koniec lat 50. zlikwidowano linię 105, którą zastąpiły tramwaje kursujące ulicą Winogrady do nowo wybudowanej pętli Wilczak. Od roku 1966 rozpoczęło się stopniowe zastępowanie trolejbusów autobusami. 29 marca 1970 r. zlikwidowano ostatnią działającą jeszcze w Poznaniu linię 103. Ciekawostką jest fakt, iż przez większość czasu istnienia trolejbusów w Poznaniu linie nie były ze sobą połączone, tworząc trzy niezależne od siebie sieci. Pojazdy poza siecią były holowane przez pogotowie techniczne.

Szkoda, że w czasach gdy tyle mówi się o ekologii trolejbusy w Poznaniu są już tylko wspomnieniem. Może jednak warto do nich wrócić? Gazeta Wyborcza dzielnie walczy o przedłużanie kolejnych linii tramwajowych – może wybudować przyjazne dla środowiska linie trolejbusowe? Mrzonka? Ta rocznica być może będzie okazją do zastanowienia się czy jest szansa na powrót do Poznania trolejbusów. Czy jest to opłacalne? Czy rzeczywiście ekologiczne?

(na podstawie wikipedia.pl)

3 komentarzy

kliknij by dodać komentarz


  • ee tak, teraz trolejbus to przezytek! Tramwaje, tramwaje – lepiej metro ale trzeba dzialac racjonalnie

  • sam jesteś przeżytek! genialne rozwiązanie dla miasta! cicho i czysto! z tramwajami same problemy – torowiska są w poznaniu źle budowane.