Aglomeracja K U L T U R A

Nowe trasy tramwajów. 3 lata bez Mostu Chrobrego.

934wQM  Foto:

Zbliża się remont Mostu Chrobrego, który trwać będzie 3 lata. Przeprawa dla ruchu tramwajowego zamknięta zostanie we wrześniu. Podczas spotkania z mieszkańcami przygotowanego przez Radę Osiedla Stare Miasto poinformowano m.in. o zmianach w komunikacji publicznej.

Na czas przebudowy wyłączone z ruchu zostanie torowisko na moście Chrobrego. Ze względu na lokalizację torów i sieci trakcyjnej nie ma możliwości zachowania ruchu tramwajowego na moście w trakcie prac. Wynika to z jego budowy – technicznie most Chrobrego to dwa obiekty, infrastruktura tramwajowa mieści się zarówno na części południowej, jak i północnej. W ramach inwestycji powstanie osobny obiekt dla torowiska tramwajowego.

Głównym założeniem czasowej organizacji ruchu, obowiązującej na moście, jest najpierw przeniesienie całego ruchu dwukierunkowego na jezdnię południową. W tym czasie rozebrany i wybudowany na nowo zostanie obiekt północny, który jest w gorszym stanie technicznym. Północna część jezdni wyłączona będzie na odcinku od mostu Mieszka I do obszaru między mostem Chrobrego a rejonem ul. Szyperskiej. Piesi i rowerzyści będą mogli nadal korzystać z południowej części mostu, muszą jednak liczyć się z wyłączeniem z ruchu Wartostrady bezpośrednio pod mostem (między Starym Portem a Chwaliszewem).

Na problem lokalnej komunikacji podczas spotkania zwracał uwagę radny Tomasz Dworek. Tak jak udało się zapewnić przejazd Wartostradą podczas budowy Mostów Berdychowskich także teraz trzeba zaplanować alternatywne trasę najlepiej u wylotu Chwaliszewa. Z kolei Linda Wagemann-Szymczak, zastępczyni przewodniczącej zarządu Osiedla Stare Miasto wskazała problem łączenia tej inwestycji wraz z planowaną budową linii tramwajowej w ciągu ul. Ratajczaka, która ma się rozpocząć od przebudowy dużego skrzyżowania Maryi/Wierzbięcice. Spowoduje to jeszcze większe perturbacje w komunikacji tramwajowej.

Po oddaniu do użytku północnego mostu sytuacja odwróci się i analogicznie przejazd możliwy będzie nowo wybudowaną częścią. Takie rozwiązanie pozwoli zachować przejezdność na moście, przy czym należy pamiętać, że do dyspozycji kierowców będzie po jednym pasie w każdym kierunku (a nie tak jak obecnie – po dwa). Konstrukcja, po której pojadą tramwaje, będzie powstawać równolegle z częścią południową.

Podczas budowy nowego mostu Chrobrego nie będzie możliwy przejazd tramwajów na trasie od ronda Śródka do Małych Garbar. Z tego względu linie numer 7, 8 i 17 będą funkcjonowały na zmienionych trasach. Skorygowana zostanie też trasa “13”, a ponadto uruchomione będą linie nr 4 oraz 27. Po raz pierwszy zostanie wykorzystany nowy łuk torowy przy Okrąglaku. Tramwaje linii nr 27 poruszające się od placu Wolności będą dzięki temu mogły skręcać w prawo i jechać w kierunku placu Wielkopolskiego.

Tramwaje na trasie “katedralnej” zastąpi autobus linii T7, kursujący od przystanku Małe Garbary do ronda Śródka. W celu szybszej możliwości jazdy ze Śródki, T7 nie będzie objeżdżał ronda, lecz po obsłużeniu przystanku na dworcu Śródka będzie wyjeżdżał na trasę w kierunku Garbar przed rondem. Z kolei linie autobusowe nr 167 oraz 911 zostaną skierowane do dworca autobusowego Rataje.

Proponowane zmiany podczas remontu mostu Chrobrego

“Siódemka” będzie kursować z Ogrodów na Zawady przez Dąbrowskiego, Reymonta i dalej Hetmańską, Zamenhofa i Jana Pawła II.
Linia nr 7 – przebieg podczas remontu mostu Chrobrego

OGRODY – Dąbrowskiego – Reymonta – Hetmańska – Rondo Starołęka – Zamenhofa – Rondo Rataje – Jana Pawła II – Rondo Śródka – ZAWADY

Na części obecnej trasy linii nr 7 (tj. od Połabskiej do centrum) zostanie uruchomiona linia nr 4. “Czwórka” pojedzie z pętli Połabska przez Winogrady, Pułaskiego do mostu Teatralnego, a następnie przez Fredry, pl. Ratajskiego i pl. Wielkopolski do przystanku końcowego Małe Garbary.

Linia nr 4 – przebieg podczas remontu mostu Chrobrego

POŁABSKA – Murawa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Most Teatralny – Fredry – Mielżyńskiego – Pl. Ratajskiego – Pl. Wielkopolski – MAŁE GARBARY

Tramwaje linii numer 8 nadal będą kursować z Miłostowa na Ogrody, ale objazdem: przez ulicę Jana Pawła II, most św. Rocha, pl. Bernardyński, Al. Marcinkowskiego i 27 Grudnia. Na trasie z Ogrodów “ósemka” pojedzie z Fredry przez Gwarną i Św. Marcin. Z uwagi na skierowanie linii nr 8 na most św. Rocha, linia tramwajowa nr 13 będzie skierowana przez rondo Rataje, AWF i Strzelecką.


Linia nr 8 – przebieg podczas remontu mostu Chrobrego

MIŁOSTOWO – Warszawska – Rondo Śródka – Jana Pawła II – Kórnicka – Most św. Rocha – Pl. Bernardyński – Wrocławska – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry – Most Teatralny – Dąbrowskiego – OGRODY
OGRODY – Dąbrowskiego – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Marcinkowskiego – (…) – MIŁOSTOWO

Linia nr 13 – przebieg podczas remontu mostu Chrobrego
JUNIKOWO – Grunwaldzka – Bukowska – Święty Marcin – Aleje Marcinkowskiego – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Krzywoustego – Zamenhofa – Starołęcka – STAROŁĘKA PKM

Linia nr 17 pojedzie, jak obecnie, od pętli Górczyn PKM, przy czym dojedzie tylko do przystanku Małe Garbary. Pozostała część obecnej trasy “siedemnastki” zostanie obsłużona dodatkową linią numer 27, na której kursy będą się odbywały ze Starołęki, przez Górny Taras Rataj i trasę kórnicką do centrum, z końcowym przystankiem na placu Wielkopolskim. Tramwaje nr 27 jako pierwsze będą korzystały z nowego łuku torowego przy Okrąglaku.

Linia nr 17 – przebieg podczas remontu mostu Chrobrego: GÓRCZYN PKM – Głogowska – Matyi – Towarowa – Św. Marcin – Gwarna – Mielżyńskiego – Pl. Ratajskiego – Pl. Wielkopolski – MAŁE GARBARY
Linia nr 27 – przebieg podczas remontu mostu Chrobrego

STAROŁĘKA PKM – Starołęcka – Rondo Starołęka – Hetmańska – Żegrze – Os. Lecha – Kórnicka – Most św. Rocha – Pl. Bernardyński – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Mielżyńskiego – Pl. Ratajskiego – PLAC WIELKOPOLSKI


Pomiędzy rondem Śródka i Małymi Garbarami uruchomiona zostanie linia autobusowa za tramwaj nr T7. Ponadto zmienionymi trasami pojadą autobusy obsługujące linie nr 167 i 911. Dziś dojeżdżają one z Garbar do Ronda Śródka, natomiast podczas remontu mostu Chrobrego pojadą ulicą Garbary prosto i dalej przez most Królowej Jadwigi do Dworca Rataje.


Zanim przedstawiony powyżej układ linii wejdzie w życie, konieczne będzie przygotowanie sieci torowej. Między innymi zostaną przeprowadzone prace remontowe w obrębie torowiska tramwajowego na placu Wielkopolskim oraz wykonany rozjazd torowy umożliwiający dojazd do przystanku Małe Garbary jako do przystanku końcowego i zmianę kierunku jazdy. Prace te potrwają ok. 3 tygodni, podczas których do układu linii przygotowanego na czas remontu mostu Chrobrego wprowadzone zostaną pewne zmiany.

Użyte w artykule zdjęcia:

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz