Międzynarodowej wystawy o takiej randze i przygotowanej z takim rozmachem nie ma żadne inne miasto w Polsce. Nawet stolica. Wrzesień i październik w Poznaniu to czas Mediations Biennale – jedynej w kraju wystawy w tak szerokim kontekście konfrontującej dokonania artystów z Europy Środkowej, Azji, Australii i obu Ameryk.
Dialog między cywilizacjami, kulturą i sztuką ze wszystkich kontynentów, prezentacja dokonań sztuki najnowszej z odległych zakątków globu, a także artystycznych poszukiwań twórców Europy Środkowej – takie są założenia poznańskiego Biennale. To impreza wciąż jeszcze młoda, ale w Poznaniu jedyna – związana ze sztuką współczesną – przygotowana z takim rozmachem. Blisko 150 artystów z ponad 30 krajów 5 kontynentów. 12 kuratorów, 5 miejsc prezentacji plus realizacje w otwartej przestrzeni w różnych punktach miasta. – Biennale powinno tętnić życiem i być tak blisko współczesnych dyskursów i dyskusji, jak to tylko możliwe – uważa Matthias Reichelt, jeden z wystawy kuratorów Erased Walls. – Nie powinno natomiast ulegać temu, co kanonizowane przez muzea lub cieszące się wzięciem na rynku sztuki – zastrzega.
Wystawa Beyond Mediations zostanie pokazana w Muzeum Narodowym w Poznaniu i Centrum Kultury ZAMEK. Część realizacji otworzy się na przestrzeń miasta.
Erased Walls wypełni kompleks budynków przy ul. E. Orzeszkowej oraz kontenery na parkingu CK ZAMEK.
Głównym wystawom towarzyszyć będą wydarzenia w kilku innych punktach miasta, m.in. w Galerii Miejskiej Arsenał.
Biennale jest głównym wydarzeniem towarzyszącym 4. konferencji ASEM (Asia-Europe Meeting) – spotkaniu ministrów kultury z 43 krajów Azji i Europy, które odbędzie się w Poznaniu między 8 a 10.09.10.
Wystawy Biennale będą czynne do końca października.
Wystawy w ramach Mediations Biennale odbywają się w 5 przestrzeniach wystawienniczych.
Karnety obowiązują na wystawy prezentowane w Muzeum Narodowym w Poznaniu, Centrum Kultury ZAMEK i w Galerii Miejskiej „Arsenał”.
karnety: 15 zł /ulgowy/, 20 zł /normalny/
karnety grupowe /powyżej 15 osób/: 8 zł
WYSTAWY GŁÓWNE
BEYOND MEDIATIONS
12.09.-30.10.10 Centrum Kultury ZAMEK / Muzeum Narodowe w Poznaniu
kuratorzy: Ryszard W. Kluszczyński, Tsutomu Mizusawa
artyści: Keith Armstrong & Chris Barker (AU), Małgorzata Borek (PL), Dorota Chilińska & Andrzej Wasilewski (PL), Luc Courchesne (CA), Jonas Dahlberg (SE), Smadar Dreyfus & Lennaart van Oldenborgh (Il/UK), Inga Fonar Cocos (IL), Paula Gaetano Adi (AR), Hossein Golba (IR), Ken Feingold (US), Masaki Fujihata (JP), Naoya Hatakeyama (JP), Sanja Iveković (HR), Jakub Jasiukiewicz (PL), Eduardo Kac (US), Kimsooja (KR), Bart Koppe (NL), Masato Kobayashi (JP), Daniel Koniusz (PL), Kamil Kuskowski (PL), Konrad Kuzyszyn (PL), George Legrady & Angus Forbes (US), Marie-Jo Lafontaine (BE), Dominik Lejman (PL), Julien Maire (FR/DE), Wade Marynowsky (AU), Yuiko Matsuyama (JP), Hidetoshi Nagasawa (JP), Jean-Christophe Norman (FR), Zbigniew Oksiuta (PL), Anna Orlikowska(PL), Adrian Paci (AL), Mateusz Pęk (PL), Geoffrey Alan Rhodes (US), Józef Robakowski (PL), Yukina Sakai (PL), Chiharu Shiota (JP), Christa Sommerer & Laurent Mignonneau (AT/FR), Konrad Smoleński (PL), Calum Stirling (UK), Michelle Teran (CA/DE), Ultra-red (US), Paul Vanouse (US), Magnus Wallin (SE), Apichatpong Weerasethakul (TH), Marc Tobias Winterhagen (DE/PL), Wu Jian’an (CN), Piotr Wyrzykowski (PL), Kijuro Yahagi (JP)
– „Beyond” – słowo to nie oznacza, że chcielibyśmy stworzyć coś lepszego niż pierwsze biennale. To słowo sugeruje wolę podążenia dalej, powzięcia następnego kroku – tłumaczą kuratorzy wystawy „Beyond Medations”, jednej z dwóch głównych tegorocznych prezentacji.
Wystawa ta oparta jest na współpracy dwóch kuratorów: jednego z Polski i jednego z Japonii. Stworzyli ją: Tsutomu Mizusawa – dyrektor Yokohama Triennale zastępca dyrektora MOMA w Kamakura i Hayama w Japonii oraz Polak, profesor Ryszard W. Kluszczyński, wybitny znawca sztuki mediów. – Głęboko wierzę, że sztuka nie utraciła zdolności do połączenia kuratorów, artystów, organizatorów i widzów we wspólnym uczestnictwie w wyprawie „poza” – pisze Tsutomu Mizusawa.
Zaprosili do współpracy ponad 50 artystów z 4 kontynentów. Są wśród nich twórcy z odległej Tajlandii czy Japonii i całkiem bliskich Niemiec i Austrii. Jak udało im się pogodzić tak odległe kultury, sposoby myślenia? – Sztuka jest bez wątpienia najbardziej zaawansowanym medium kulturowym stworzonym przez ludzi i tylko ona będzie w stanie wskazać nam drogę przezwyciężającą dystanse i bariery – uważa japoński kurator wystawy.
Na tej wystawie – co zdarza się wyjątkowo rzadko – współistnieć będą tradycyjne rodzaje współczesnej sztuki (malarstwo, rzeźba, rysunek etc.) na równi z nowymi mediami. Prezentacja ma ambicję przełamać trwające po dzień dzisiejszy rozdzielenie między nimi. – Sytuując obok siebie obrazy malarskie i instalacje interaktywne uzyskuje się w efekcie, z jednej strony, uwyraźnienie odmienności występujących współcześnie w świecie sztuki i uwidocznienie panującej tam różnorodności – pisze prof. Kluszczyński. I dodaje: – Ogromna wielorakość wystawy, wielość kryjących się w niej problemów, tematów i dyskursów oraz rozległe spektrum wyrażających je form mogą sprawiać wrażenie chaosu. Ale tak właśnie powinno być! Świat jest chaosem, kiedy uwolnić go od gorsetu porządkujących ideologii. I tylko sztuka potrafi dziś przywrócić możliwość i radość doświadczenia świata w jego nieuporządkowaniu, w jego twórczym nieładzie.
ERASED WALLS
12.09.-30.10.10 budynek kontenerowy, parking CK ZAMEK, kompleks budynków, ul. E. Orzeszkowej 6
kuratorzy: Georgi Begun, Noam Braslavsky, Juraj Čarný, Nika Kukhtina, Matthias Reichelt, Sławomir Sobczak, Raman Tratsiuk & Volha Maslouskaya, Marianne Wagner-Simon, Tomasz Wendland
artyści: Alternazione (IT), Arena Online (Internet), Yossi Attia and Itamar Rose (IL), Ariella Azoulay (IL), Group BLOCK (HU), Ondrej Brody (CZ) and Kristofer Paetau (FI, BR), Pasko Burdjelez (HR), Anetta Mona Chişa and Lucia Tkáčová (CZ), Costantino Ciervo (IT, DE), Ronald Dagonnier (BE), Plamen Dejanoff (BG, AT), Alexandra Dementieva (RU, BG), Democracia (ES), Tomáš Džadoň (SK, CZ), Richard Fajnor (SK, CZ), Clemens Fürtler (AU), Grupa 4! (PL), Robert F. Hammerstiel (AU), Rudolf Herz (DE), Rafał Jakubowicz (DE), Karl Heinz Jeron (DE), Sandy Kaltenborn & Pierre Maite / Image-shift (DE), MK Kaehne (LT, DE), MK Kaehne (LT, DE) & Andrei Loginom (BY, DE), Uri Katzenstein (IL), Peter Kees (DE), Cezary Klimaszewski (PL), Thomas Kilpper (DE), Folke Köbberling & Martin Kaltwasser (DE), Paweł Kowalewski (PL), Christine Kriegerowski & Christoph Tempel / Gated Community (DE), Oliver Kunkel (DE), Maciej Kurak (PL), Michael Kurzwelly (DE, PL), Marek Kvetan (SK), Otis Laubert (SK), Ola Lewin (LT, DE), Volker März (DE), Stano Masár (SK), Tamara Moyzes (SK, CZ) & Shlomo Yaffe (IL, CZ), Johan Muyle (BG), Vladimir Nikolič (RS), NO-MED (PL), Andrzej Pepłoński (PL), Dominik Popławski (PL), PSJM – Pablo San Jose Moreno (ES, DE), Cynthia Vera Perez (ES, DE), Peter Puype (BG), Ariel Reichman (ZA, DE, IL), Don Ritter (CA, DE), Roman Sakin (RU), Roland Scheffersky (PL, DE), Ruti Sela & Maayan Amir (IL), Marcus Shahar (IL), Krzysztof Sołowiej (PL), Haim Sokol (IL, RU), Jan Peter E.R. Sonntag (DE), Małgorzata Szymankiewicz (PL), Koen Theys (BG), Jean Toche (BG, US), Jaan Toomik (EE), Ilya Trushevsky (RU), Maxim Tyminko (UA, DE), Tomáš Vaněk (CZ), Koen Vanmechelen (BG), Oleg Yushko (BY, DE), Jakob Zoche (cały świat).
„Problem wymazywania granic nie dotyczy już wyłącznie naszego regionu. Na całym świecie wiele wymazanych murów zastąpiły szybko mury niewidoczne, tym bardziej skuteczne, dokuczliwe, lecz niedostrzegalne” – napisał w katalogu wystawy Tomasz Wendland, dyrektor Biennale. O tym właśnie jest Erased Walls.
Aż 10 kuratorów wybierało prace na tę wystawę: Georgi Begun, Noam Braslavsky, Juraj Čarný, Nika Kukhtina, Matthias Reichelt, Sławomir Sobczak, Raman Tratsiuk & Volha Maslouskaya, Marianne Wagner-Simon i Tomasz Wendland. „Wystawa Erased Walls wydaje się być od początku inna. 10 kuratorów, z czego kilku jest artystami, kształtuje wizerunek Europy Środkowej, ale oddalającej się od doświadczeń lat rewolucji Okrągłego Stołu i upadku muru berlińskiego. To już inna Europa, która nie jest już podzielona żelazną kurtyną, lecz fragment totalnego systemu globalnych uwarunkowań. 10 kuratorów: kilka szkiców, kilka punktów widzenia współczesności” – pisze Wendland. I dodaje: – Erased Walls zawęża swoje pole refleksji do twórczości po 2000 roku, kładąc nacisk na sztukę najmłodszą, lecz bez ograniczeń geopolitycznych. Problem wymazywania granic nie dotyczy już wyłącznie naszego regionu.
WYSTAWY TOWARZYSZĄCE
_HUB or Schab – czyli wystawa jakiej nie będzie
12-26.09.10 Galeria Miejska „Arsenał”
kurator: Mariusz Sołtysik
artyści: Agnieszka Chojnacka (Pl), Christine Mackey (Irlandia), Ela Walters (Pl), Wiktor Polak (Pl), Mariusz Sołtysik (Pl), Dmitry Strakovsky (US).
Wystawa przygotowana we współpracy z Fokus Łódź Biennale.
Bezpieczne zarządzanie artystą (kulturą) ma – przeważnie – kształt hasła rzucanego przez kuratora
i dopasowanie prac lub ich pozbieranie, aby pasowały do motywu i miejsca. Wystawa HUB or SChAB jest inna i trudna do przewidzenia, ponieważ efekt końcowy (merytorycznie), poznamy wszyscy dopiero na otwarciu. Sześciu artystów tworzy wspólną pracę. Lecz wspólna praca nie oznacza demokratycznego porządku i jakieś obowiązującej zasady. Sześć różnych prac pojawi się w tej samej technice i to jest jedyna nić łącząca wszystkie realizacje. Jest to platforma na jakiej będą mówić artyści.
Wszystkich łączy wspólny aspekt komplikowania życia i utrudniania go wśród coraz większej ilości pustych i niepotrzebnych wytworów naszej cywilizacji (dobrobytu). Jak wcześniej napisałem, nie znam efektu końcowego. Artyści pracują osobno w technice wideo.
Ten niewątpliwie eksperyment, cieszy mnie, bo nie można go wyspekulować, okroić, przesunąć, dołożyć, aby lepiej coś wyglądało. „HUB”z angielska to „ośrodek, piasta”, „SChAB „– nieco fonetycznie – przypomina polski fragment mięsa lub – idąc za tropem dużych liter – po angielsku „strup”.
Jest jak jest – a raczej będzie.
_SKIN: Extreme Pleasure, Extreme Pain
8-26.09.10 Galeria Miejska „Arsenał”
kurator: Enrique Badaró Nadal
artyści: Enrique Aguerre, Soledad Capurro, Fernando Alvarez Cozzi , Enrique Badaró Nadal, Gustavo Tabares, Alejandro Turell
Wystawa jest rezultatem badań wrażliwości tego organu naszego ciała poddanego ekspozycji na żywioły natury, ideologię, dziedzictwo kultury i pierwiastki polityki.
5 artystów i kurator/artysta oferują publiczności sześć odmiennych propozycji, w których skóra jest głównym bohaterem i osią etycznego i estetycznego dyskursu.
_Do it / duit
8-26.09.10 Galeria Miejska „Arsenał”
kurator: Tomasz Wendland
artyści: Ahmad Ghozaly, Made Bayak, Heri Dono
Wystawa przygotowana na Mediations Biennale przez trzech artystów indonezyjskich, których prace stanowią krytyczny komentarz na temat społeczno-polityczno-ekonomicznych realiów Dalekiego Wschodu. Wystawa ma na celu rozszerzenie kontekstu problematyki podjętej w Erased Walls.
EDUKACJA
_Odwiedziny na Mediations Biennale / program społeczno-edukacyjny
Dzieci mówią o sztuce współczesnej! To hasło jest nieprzypadkowe – dzieci są zdolne do wyrażania swoich opinii na temat sztuki współczesnej, w postaci własnej działalności plastycznej. Należy tylko zapewnić im do niej dostęp.
Zapraszamy dzieci z poznańskich i podpoznańskich szkół podstawowych (łącznie ok. 1000 osób) do wzięcia udziału w kolejnych „Odwiedzinach”, które są głównym punktem programu edukacyjnym Mediations Biennale. W przeciągu dwóch tygodni, specjalnie przygotowane grupy studentów z Akademii Sztuk Pięknych, Wydziału Historii Sztuki UAM i Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM będą oprowadzały dzieci po wystawach największej tego typu imprezy artystycznej w Polsce. Wspólne rozmowy i analizy oglądanych prac będą odkrywały tajniki, sens i język sztuki współczesnej.
Wynikiem tych wycieczek będą warsztaty plastyczne, w których dzieciaki wyrażą swoje refleksje na temat sztuki, z którą w większości wypadków nie miały wcześniej żadnego kontaktu.
[koordynatorzy projektu] Marek Glinkowski, Tomasz Drewicz
_BLUE_BOX
Poprzez proste ćwiczenia wizualne inspirowane daną wystawą, będziemy wspólnie rozwijać umiejętności analizowania i czytania języka współczesnych artystów. Wchodząc nie tylko w werbalny, ale i wizualny dialog
z pracami artysty będziemy zastanawiać się nad kontekstem, komunikatem twórcy, środkami jakich użył, by przekazać swoją myśl, a przede wszystkim odpowiemy sobie na pytanie o to, co obecne na wystawie prace mówią nam o nas samych i otaczającej rzeczywistości.
Na zakończenie warsztatów nasze interpretacje umieścimy w BLUE_BOX, który pozostanie na wystawie.
Będą mogli zajrzeć do niego inni widzowie i pójść śladami naszych analiz.
Dokumentacja zdjęciowa z warsztatów dostępna na stronie projektu www.funbaza.org
Zapraszamy do udziału w warsztatach młodzież z gimnazjum i liceum.
Rezerwacja telefoniczna pod numerem telefonu: 514 798 626 lub 601 897 882 (od poniedziałku do piątku w godz. 9.00-16.00) lub mailowo: info@funbaza.org
Koszt warsztatów: karnet grupowy 8 zł (nauczyciele – gratis)
[prowadzące] Agnieszka Szwachła i Agnieszka Jankiewicz
_Zwiedzanie z przewodnikiem
Zwiedzanie wystaw z komentarzem przewodnika – rezerwacja: Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu sekretariat / tel. 61 64 65 276, sekretariat@zamek.poznan.pl
koszt (grupa do 40 osób): 70 zł + bilet na wystawę
Dodaj komentarz