Scena na Piętrze
Adres: Masztalarska 8
Poznań
Scena na Piętrze - zapowiedzi wydarzeń
SCENA NA PIĘTRZE, była niegdyś siedzibą Kabaretu Tey, później Teatru Ósmego Dnia, a od dłuższego czasu jest popularnym miejscem prezentacji małych form teatralnych. Poprzez swoją działalność artystyczną przywraca temu miejscu jego magiczny klimat, odbudowuje pozytywny wizerunek instytucji kulturalnej, która nawiązuje do chlubnej tradycji sprzed lat.
VII Festiwal Jazzowy MADE IN CHICAGO – Living By Lanterns
Wydarzeniem festiwalu, będzie pierwszy w Europie, po premierze w Chicago w 2011 roku koncert formacji Living By Lanterns.
Przy okazji tego niezwykłego projektu, za sprawą perkusisty Mike'a Reeda i wibrafonisty Jasona Adasiewicza, w 2011 roku po raz pierwszy spotkali się znakomici improwizatorzy z Chicago i Nowego Jorku, aby razem tworzyć muzykę zainspirowaną nieznanym wcześniej nagraniem Sun Ra.
Muzyka powstała na zlecenie Experimental Sound Studio (ESS) dzięki wsparciu Gaylord and Dorothy Donnelley Foundation i jest jednym z kilku projektów stworzonych na bazie materiału ukrytego się w ogromnym Sun Ra/El Saturn Audio Collection. Na to archiwum dźwiękowe składa się obszerny zbiór 700 godzin taśm z nagraniami prób, płyt, koncertów i poezji pozostawionych przez Sun Ra oraz jego menedżera Altona Abrahama.
Zamiast hołdu dla Sun Ra, Mike Reed i Jason Adasiewicz stworzyli bogaty melodycznie i harmonicznie zbiór tematów, w oparciu o fragmenty zaczerpnięte z taśmy oznaczonej etykietą “NY 1961” z nieznanym zapisem próby, w której udział wzięli Sun Ra grający na instrumentach klawiszowych, John Gilmore na saksofonie tenorowym i flecie oraz Ronnie Boykins na basie.
“Trwająca niewiele ponad godzinę taśma wydaje się bardziej zapisem strumienia świadomości podczas sesji, gdzie niewiele szczegółów zostało dopracowanych, za to wypróbowano wiele pomysłów. Jason Adasiewicz wykazał się szczególną biegłością w identyfikowaniu motywów melodycznych i harmonicznych. Tak zrodziły się ogólne zarysy melodii oraz pomysły dotyczące struktur. Adasiewicz wykorzystał swoje niezwykłe umiejętności do opracowania instrumentacji, w której dźwięki, jakie pierwotnie słyszeliśmy na taśmie w wykonaniu trio, mogły zabrzmieć w wykonaniu zespołu złożonego z dziesięciu muzyków, którzy dopiero mieli razem zagrać“ – pisze o projekcie na swoim blogu Mike Reed.
“Najwyraźniej taśma jest zapisem pomysłów, nad którymi się zastanawiali”, mówi Adasiewicz. “Niektóre z tych kawałków mają nieco zwariowane brzmienie. Inne są oszałamiająco piękne.Wykonaliśmy mnóstwo pracy, transkrybując, pomijając frazy, dopisując akordy. Biorąc muzykę tego trio i rozpisując ją na dziesięć osób, stworzyliśmy własne aranżacje. “
Projekt miał premierę w 2011 na Chicago Jazz Festival jako Mike Reed's Myth/Science Assembly. Nazwa była oczywiście hołdem dla pierwszych nagrań zespołu Sun Ra, wystepującego jako Sun Ra and His Myth Science Arkestra. Wkrótce zespół wybrał równie sugestywnie brzmiącą nazwę Living By Lanterns.
Reed i Adasiewicz stworzyli muzykę dla istniejącego zespołu Reeda Loose Assembly z Jasonem Adasiewiczem, Gregiem Wardem grającym na saksofonie altowym, wiolonczelistką Tomeką Reid oraz basistą Joshuą Abramsem (zespół koncertował w Poznaniu na festiwalu MADE IN CHICAGO 2008 ). Poszerzyli jego skład o czterech znakomitych nowojorskich artystów, rówieśników, podobnie jak Loose Assembly związanych z sceną jazzowej awangardy: korncistę Taylora Ho Bynum, gitarzystkę Mary Halvorson, perkusistę Tomasa Fujiwara oraz urodzoną w Niemczech grającą na saksofonie tenorowym Ingrid Laubrock. “Stało się to okazją do pokazania stylistycznej i pokoleniowej głębi, która istnieje poza granicami naszych lokalnych środowisk” – pisze Mike Reed.
Kolejnym krokiem było całkowite odrzucenie idei skomentowania czy uhonorowania Sun Ra. “Żaden z nas nie jest fanatykiem a niewiele da się wnieść do dyskusji o człowieku i jego legendzie. Znacznie ciekawszy wydawał się pomysł stworzenia nowej muzyki w oparciu o niedokończony, niechciany i porzucony przez kogoś innego materiał” – komentuje Reed.
Reed i Adasiewicz nie określiłby muzyki Ra jako najważniejszego źródła inspiracji. Ale projekt wskazuje “sekretny link” między legendarnym jazzowym obrazoburcą z Chicago a dwoma najważniejszymi artystami na obecnej scenie muzycznej. W ciągu ostatniej dekady Reed stworzył coś na kształt “demokratycznego imperium muzycznego” jako instrumentalista, lider zespołów, dyrektor festiwalu Pitchfork Music Festival oraz założyciel organizacji Emerging Improvisers, grupy non-profit, która sponsoruje cotygodniowe koncerty jazzowe i improwizowane występy muzyczne.
Urodzony w Biclefeld w Niemczech w 1974 roku, dorastał w Evanston na przedmieściach Chicago, w stanie Illinois. Jest perkusistą w wielu zespołach, w tym David Boykin Expanse, Rob Mazurek's Exploding Star Orchestra, My Silence, Sun Rooms a także duetach z Jeffem Parkerem oraz Marsem Williamsem. Reed dzielił również scenę z wieloma spośród swoich mentorów z AACM, takich jak Roscoe Mitchell, Wadada Leo Smith, Nicole Mitchell czy nieżyjący już Fred Anderson. Jako lider najbardziej znany jest z zespołu Mike Reed's People, Places & Things grupy, która poświęciła się odkrywaniu oraz interpretowaniu na nowo zapomnianych przebojów chicagowskiego hard bopu.
Adasiewicz podobnie jak Reed stał się on uosobieniem progresywnej strony chicagowskiej sceny improwizowanej, świetnie odnajdując się w najrozmaitszych kontekstach. Jednym z sygnowanych przez niego zespołów jest Rolldown, grupa, która rozwija pomysły muzyczne z lat 60-tych, takich artystów jak Andrew Hill oraz Eric Dolphy. Poza Loose Assembly, Adasiewicz i Reed współpracują przy minimalistycznym trio wibrafonowym grającym free bop Sun Rooms, Gra również z kornecistą Joshem Bermanem w Josh Berman's and His Gang, ze Starlicker Roba Mazurka, czy w duecie z Peterem Brotzmannem.
Podobnie jak ściezki kariery Adasiewicza i Reeda, tak samo wielkorotnie krzyżują się drogi, którymi podążają Taylor Ho Bynum, Mary Halvorson i Tomas Fujiwara. Wszyscy troje pochodzą z okolic Bostonu. Bynum i Fujiwara są przyjaciółmi z dzieciństwa, Halvorson poznała perkusistę i kornecistę po studiach. Wszyscy współpracowali przy najróżniejszych projektach, między innymi pod okiem kompozytora i multiinstrumentalisty Anthony'ego Braxtona.
Taylor Ho Bynum znajduje się na współczesnej awangardowej scenie jazzowej w centrum rozległej sieci artystów – jako lider sławnego sekstetu (z Halvorson i Fujiwarą) oraz zespołu muzyki kameralnej SpiderMonkey Strings. Jest niezastąpionym członkiem kilku zespołów, w tym duetu Tomas Fujiwara/Taylor Ho Bynum, the Thirteenth Assembly z Mary Halvorson oraz skrzypaczką Jessicą Pavone oraz the Convergence Quartet. Stał się nieocenionym katalizatorem dla wielu patriarchów awangardy, przede wszystkim trębacza Billa Dixona oraz Anthony'ego Braxtona, organizującego wiele zakrojonych na szeroką skalę projektów dla pionierów AACM oraz pełniąc funkcję przewodniczącego Tri-Centric Foundation Braxtona.
Halvorson jest rozpoznawana dzięki jednemu z najważniejszych i najbardziej elektryzujących nowych brzmień gitarowych, jakie wyłoniły się w ostatniej dekadzie, Jest liderem pełnego ognia trio, w którym gra razem z basistą Johnem Hebertem oraz perkusistą Chesem Smithem.
Perkusista Tomas Fujiwara wspólpracował z Mary Halvorson, Mataną Roberts, Redem Baraatem oraz grającym na saksofonie barytonowym Joshem Sintonem i jego Ideal Bread, tworząc wspólnie kwartet poświęcony muzyce Steve'a Lacy'ego. Ostatnio coraz więcej uwagi zyskuje jako charyzmatyczny lider The Hook Up, energetycznego kwintetu, który w 2012 r. nagrał z Mary Halvorson pełną świeżości sesję The Air Is Different.
“Zebraliśmy tych wszystkich ludzi razem, żeby odcisnęli swoje piętno” mówi Reed. “Takie było założenie. Przy tak wielu liderach w grupie oraz wschodzących gwiazdach i współpracownikach, każdy stara się jakoś zaistnieć. Pracujemy w cieniu i trzeba zapalić światło.”
http://www.mikereedmusic.com/thinkingoutloud.cfm
http://www.cuneiformrecords.com/bandshtml/livingbylanterns.html