Aglomeracja K U L T U R A

Jakich rozgłośni słuchają poznaniacy?

Studio radiowe  Foto: materiały prasowe / Studio Otwarte

Badania Radio Track dla Poznania potwierdzają globalne trendy, ale jednocześnie silnie uwydatniają lokalną specyfikę i polaryzację rynku radiowego. Choć niekwestionowanym liderem pozostaje stacja ogólnopolska RMF FM z udziałem w czasie słuchania na poziomie 23,2%, to za jej plecami toczy się fascynująca walka o uwagę słuchaczy, podzielonych według wieku i zainteresowań. RMF FM, podobnie jak zajmujące trzecią pozycję Radio ZET (8,8%), działa w formacie Hit-Radio, trafiając do szerokiej, uniwersalnej grupy docelowej, ceniącej przede wszystkim rozrywkę i popularne hity.

Drugie miejsce w rankingu i zarazem pozycję najsilniejszej sieciowej stacji z lokalnym programem zajmuje Radio ESKA (Poznań) z wynikiem 9,4%. Stacja ta, skierowana do młodej i dynamicznej grupy docelowej, bazuje na muzyce Pop i Dance, dostarczając jednocześnie lokalne serwisy informacyjne.

Co ciekawe, na poznańskim rynku równie silnie zaznaczyły się stacje celujące w przeciwny biegun demograficzny, czyli słuchaczy 50+. Radio Pogoda (Poznań) (7,2%) oraz Radio Złote Przeboje (6,9%) zdominowały segment “Oldies”, co świadczy o dużej lojalności i znaczeniu starszej populacji w stolicy Wielkopolski. Ich profil opiera się na tzw. najpiękniejszych melodiach z minionych dekad.

Rynek poznański wyróżnia się także wysoką popularnością mediów profilowanych. Z bardzo mocnym udziałem 5,5% plasuje się Radio TOK FM, stacja o charakterze informacyjno-publicystycznym. Ten wynik świadczy o sporej grupie odbiorców – często wykształconych i aktywnie zainteresowanych polityką oraz gospodarką – którzy celowo wybierają format news & talk ponad ofertę muzyczną.

Wśród mediów publicznych, Trójka – Program 3 Polskiego Radia utrzymuje się w czołówce z wynikiem 5,6%, skupiając słuchaczy wokół kultury i ambitniejszej publicystyki. Jednak lokalny, publiczny głos Wielkopolski – Radio Poznań, pomimo realizacji misji i koncentracji na sprawach regionu (samorząd, kultura lokalna, informacja z dróg), notuje udział na poziomie 3,6%. Ten wynik pokazuje wyzwanie, przed jakim stoją regionalne rozgłośnie – konieczność konkurowania lokalnym charakterem z masową rozrywką i wyspecjalizowanymi formatami sieci komercyjnych.

Warto też podkreślić dobry program katolickiego radia Emaus, które nie angażuje się w polityczne spory i studenckiego Radia Afera. Rozgłośnie te uzupełniają misyjność mediów, proponując słuchaczom unikatową ofertę muzyczną, kulturalną i informacyjną.

Użyte w artykule zdjęcia: materiały prasowe / Studio Otwarte

Tagi:

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz