POZnań

Propozycja nowych linii minibusowych

Minibus linia 121  Foto: cc

Pilotażowe uruchomienie pierwszej linii minibusowej na Ogrodach i osiedlach Nowe Ogrody oraz Lotników Wielkopolskich spotkało się z dużym zainteresowaniem pasażerów. Dlatego Zarząd Transportu Miejskiego zamierza uruchomić 3 kolejne linie (nr 122, 123 i 127) obsługiwane minibusami. 

Sytuacja komunikacyjna ma wielkie znaczenie dla jakości życia mieszkańców. Dlatego staramy się tworzyć jak najbardziej dogodne możliwości przemieszczania się, rozwijając w szczególności transport publiczny – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Wprowadzenie w 2019 roku minibusów w rejonie Ogrodów poprawiło dostęp do komunikacji publicznej okolicznym mieszkańcom. Było to rozwiązanie pilotażowe w naszym mieście, które się sprawdziło i w związku z tym planujemy powstanie nowych tras obsługiwanych przez tego typu pojazdy.

Idea linii minibusowych to element strategii Zarządu Transportu Miejskiego. Jej  celem jest ciągłe podnoszenie jakości i dostępności transportu zbiorowego w Poznaniu. Dzięki tego typu rozwiązaniom można wytyczyć m.in. linie przebiegające wąskimi, krętymi ulicami o ograniczonej nośności czy w miejscach, gdzie występują duże odległości do najbliższych przystanków tradycyjnej komunikacji (tzw. “białe plamy”).

Minibusy pozwalają na zwiększenie dostępności komunikacji zbiorowej, zwłaszcza tam, gdzie nie mogą kursować standardowe pojazdy ze względu na swoją szerokość oraz ograniczoną nośność jezdni i wykluczające warunki techniczne. Tego typu linie sprawdzają się przede wszystkim obsługując osiedla z dużym zapotrzebowaniem na transport publiczny, gdzie odległość do przystanków tramwajowych i autobusowych może zniechęcać potencjalnych pasażerów – mówi Wojciech Miechowicz, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu ds. Publicznego Transportu Zbiorowego.

Linie minibusowe charakteryzują się stosunkowo krótkim zasięgiem. Ich głównym zadaniem jest dowiezienie pasażerów do linii tramwajowych i autobusowych, ale także zapewnienie komunikacji w obrębie osiedla, co podnosi atrakcyjność transportu publicznego.  

Udany pilotaż z linią nr 121

Pierwszy połączeniem minibusowym w Poznaniu jest linia nr 121. Pojazdy kursują z Ogrodów ulicami Nowina i 5 Stycznia na osiedle Nowe Ogrody, które cały czas się rozbudowuje.

Zainteresowanie tą linią okazało się na tyle obiecujące, że chcemy rozwijać tego typu połączenia w innych częściach Miasta. W najbliższym czasie planujemy konsultować z radami osiedli projekty uruchomienia trzech kolejnych takich linii, oznaczonych numerami 122, 123 i 127 – wskazuje W. Miechowicz.

Propozycja trzech nowych linii: 122, 123 i 127

Linia nr 122 na Junikowie pozwoliłaby na obsługę ulic: Wieruszowskiej, Ziębickiej, Kamiennogórskiej, Dziewińskiej i Cmentarnej, zapewniając dojazd do tramwajów kursujących ulicą Grunwaldzką po przesiadce na jednym z przystanków: Cmentarna, Grotkowska (wjazd autobusu na wspólny przystanek autobusowo-tramwajowy) i Rondo Skubiszewskiego.

JUNIKOWO – Grunwaldzka – Wieruszowska – Junikowska – Ziębicka – Grunwaldzka – Smoluchowskiego – Kamiennogórska – Dziewińska – Braniborska – Ścinawska – Kmicica – Dziewińska – Grunwaldzka – Cmentarna – Cmentarna Parking – Cmentarna – Grunwaldzka – JUNIKOWO

Linia nr 123 zapewniłaby połączenie rejonu pętli autobusowej na Starołęce z Krzesinami poprzez Minikowo i Garaszewo. Minibus kursowałby ulicami: Żeglarską, Oświęcimską i Garaszewo. Oprócz skomunikowania ze sobą tych dwóch osiedli (obecnie przejazd między nimi transportem zbiorowym jest bardzo utrudniony), linia zapewniać będzie dojazd ze Starołęki do liceum w Krzesinach.

STAROŁĘKA – Starołęcka – Żeglarska – Oświęcimska – Sandomierska – Niżańska – Garaszewo – KRZESINY

Linia nr 127 umożliwiałby obsługę osiedla Antoninek, zapewniając komunikację wewnętrzną osiedla, a także łącząc przystanek tramwajowo-autobusowy Mogileńska z pętlą na Franowie. Jednocześnie pasażer miałby możliwość wygodnej przesiadki na tramwaje kursujące na Miłostowo lub Franowo.

MOGILEŃSKA – Pusta – Bożeny – Jaromira – Leszka – Ziemowita – Browarna – Piwna – Stalowa – Folwarczna – FRANOWO

Wszystkie powyższe linie planowane są do uruchomienia jako pilotażowe. Ich przebieg oraz rozkłady jazdy będą dostosowywane do potrzeb mieszkańców.

Użyte w artykule zdjęcia: cc

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz