POZnań

Plusy i minusy nowego Dworca Głównego

Dworzec Główny PKP Poznań  Foto: lepszyPOZNAN.pl / Piotr Rychter

Dworzec Główny PKP Poznań Foto: lepszyPOZNAN.pl / Piotr RychterDzisiaj z wielką pompą, z udziałem Prezydenta Komorowskiego, zostanie otwarty nowy budynek dworca kolejowego w Poznaniu. Jeszcze niedawno wydawało się to niemal niemożliwe. Inwestycja ta ma z pewnością wiele plusów, ale trzeba działać tak, by te plusy, nie przysłoniły nam minusów.

Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania wystosowało list do Sławomira Nowaka, Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej, w którym zwraca uwagę na problemy i wyzwania stojące na drodze do osiągnięcia celu: stworzenia obiektu funkcjonalnego i przyjaznego pasażerom.

Na wiele rzeczy zwracaliśmy już wcześniej uwagę w ramach akcji Jaki Poznań Główny? Gdy nowy budynek dworca jest już gotowy, widać jak bardzo estetycznie i funkcjonalnie odstają od niego perony 1-3, wykonane przez PKP PLK. Zastosowano na nich nietrwałą i szpetną kostkę betonową oraz kiepskiej jakości elementy infrastruktury jak np. druciane siedziska. Nawierzchnia ta już po kilku miesiącach użytkowania jest w wielu miejscach nierówna.

Logika prac remontowych PKP PLK S.A. jest wielce zastanawiająca. Dworce w Krakowie czy Warszawie otrzymują porządną nawierzchnię z płyt granitowych (i PKP PLK S.A. się tym faktem chwali), podczas gdy dworce w Poznaniu, Katowicach i Gdyni traktuje się gorzej, pomimo ich ogromnego znaczenia dla ruchu pasażerskiego. Uzyskały one, bądź uzyskują nawierzchnię nietrwałą i nierówną, niedostosowaną do obsługi podróżnych.

Podsekretarz Stanu Pan Minister Andrzej Massel podzielił nasze obawy, zamieszczone we wspólnym liście, jaki wystosowaliśmy wraz z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej – jeśli kolej nie zmieni swojego podejścia do estetyki i funkcjonalności rozwiązań, przegra walkę o pasażera. W chwili obecnej największa i najbardziej obciążona pasażerami stacja kolejowa zlokalizowana w zachodniej części kraju – Poznań Główny została wyremontowana na najniższym dopuszczalnym przez polskie przepisy poziomie estetycznym i funkcjonalnym. To poważne zaniedbanie.
Prosimy zatem Pana Ministra o wsparcie działań mających na celu wymuszenie na PKP PLK S.A. naprawienie błędów oraz nadzór nad kolejnymi etapami budowy ZCK Poznań Główny:
– a) remont peronów 4-6 (zastosowanie trwałej nawierzchni z płyt granitowych, funkcjonalnych i estetycznych elementów infrastruktury, podwyższenie poziomu peronów)
– b) wymiana kostki betonowej na trwałą granitową nawierzchnię na peronach 1-3 wraz z elementami infrastruktury (ławki, lampy)
– c) doprowadzenie placu przydworcowego do stanu ładu przestrzennego.

Ponadto uważamy, że warto zachować funkcję starego dworca, traktując go jako przestrzeń pod obsługę większego ruchu pasażerskiego w przyszłości. Milionowa aglomeracja poznańska stanie prędzej czy później przed kwestią uruchomienia sprawnego systemu kolei podmiejskiej typu S-Bahn. W naszym przekonaniu warto być gotowym na większy ruch pociągów i większą liczbę pasażerów.

W tym celu postulujemy także wybudowanie planowanego, dodatkowego peronu przy obecnym peronie trzecim, nawet jeśli przez najbliższe kilkanaście lat nie będzie on obsługiwał kolei dużych prędkości (jak pierwotnie planowano). Może równie dobrze obsługiwać ruch pociągów zwykłych.

Liczymy na przychylność i wsparcie Pana Ministra w poruszanych przez nas kwestiach.

Z wyrazami szacunku
Paweł Sowa, prezes stowarzyszenia
Arkadiusz Borkowski, sekretarz stowarzyszenia
Stowarzyszenie „Inwestycje dla Poznania”

1 komentarz

kliknij by dodać komentarz


  • i ruchome schody w jedna strone, ciekawe dlaczego ja na calym swiecie nie moze byc normalnie