Największa inwestycja drogowa Powiatu Poznańskiego ukończona

Autor: miarecki. Poznań, 10 Stycznia 2019

Szeroka, droga, obok chodnik i ścieżka rowerowa, dwa ronda, nowe przystanki, oświetlenie i wyspy spowalniające – tak dzisiaj wygląda niemal 7-kilometrowa droga powiatowa łącząca Zalasewo z węzłem Kleszczewo na S5. Jej przebudowa kosztowała niemal 35 mln zł! Nie obyło się bez niespodzianek, podczas robót w pasie drogowym natrafiono na… cmentarz z XV-XVII wieku.

To jedna z ważniejszych dróg powiatowych. Przede wszystkim dlatego, że obsługuje komunikacyjnie prężnie rozwijającą się strefę przemysłową w Swarzędzu i okolicach – mówi Jan Grabkowski, starosta poznański. – Łączy też trasę S5 z trzema gminami: Swarzędzem, Kleszczewem i Kostrzynem.

Tak dużej inwestycji drogowej w historii powiatu poznańskiego jeszcze nie było. Sama przebudowa trwała ponad rok, jednak przygotowania do niej rozpoczęły się wiele miesięcy wcześniej. To też najdroższa dotąd inwestycja: prace kosztowały prawie 30 mln zł, do tego doliczyć trzeba niemal pół mln zł na przygotowanie dokumentacji i ponad 4 mln zł na wykup gruntów. Ponad 15 mln zł powiat poznański otrzymał z unijnego WRPO 14+.

Przebudowana droga przebiega w granicach trzech gmin: Swarzędza, Kleszczewa i Kostrzyna – a dokładnie od ulicy Olszynowej w Zalasewie, przez Gowarzewo, do węzła S5 w Kleszczewie.

Zakres prac był ogromny, ale podsumowując można powiedzieć, że jezdnia została poszerzona do siedmiu metrów, powstały chodnik i ścieżka rowerowa, dwa ronda w Gowarzewie, przebudowano skrzyżowania i wykonano odwodnienie drogi – wymienia Marek Borowczak, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Poznaniu.

Przejścia dla pieszych, przystanki, skrzyżowania i przejazdy dla rowerzystów zostały oświetlone, dzięki czemu stały się dużo bezpieczniejsze. Przebudowano również przystanki autobusowe oraz zjazdy na posesje znajdujące się przy drodze.

W czasie prac nie obyło się bez niespodzianek. Najczęściej spotykane to kable ułożone niezgodnie z mapami. Ale zdarzały się też inne. W Gowarzewie robotnicy natrafili na ludzkie szczątki. W sumie – 49 grobów. To cmentarz pochodzący prawdopodobnie z XV-XVII wieku – opowiada Marek Borowczak.

Na plac budowy wkroczyli więc archeolodzy. Każdy grób trzeba było odkopać, a szczątki przenieść z placu budowy. Dopiero wtedy wykonawca mógł kontynuować prace.

Starosta Grabkowski zapowiada także w tym roku przebudowę ulicy Poznańskiej w Koziegłowach, budowę obwodnicy Chomęcic. Niemal 25 mln zł, pochłoną tzw. zintegrowane inwestycje terytorialne. Realizowane są wspólnie z gminami, które budują węzły przesiadkowe przy stacjach kolejowych. Powiat odpowiada w tym projekcie za drogi oraz ścieżki rowerowe, którymi szybko i bezpiecznie można się do tych stacji dostać.

Użyte w artykule zdjęcia: Powiat Poznański - materiały prasowe

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

Komentarze (Największa inwestycja drogowa Powiatu Poznańskiego ukończona)