Sport

Lech jednym z najbogatszych klubów w Polsce

8. kolejka T-Mobile Ekstraklasy - Lech Poznań - Pogoń Szczecin  Foto: lepszyPOZNAN.pl / Piotr Rychter

Wśród najbogatszych klubów piłkarskich w Polsce jest Lech Poznań. Większe od Kolejorza przychody uzyskała tylko warszawska Legia.

8. kolejka T-Mobile Ekstraklasy - Lech Poznań - Pogoń Szczecin Foto: lepszyPOZNAN.pl / Piotr RychterW 2012 roku przychody Kolejorza wynosiły 53 miliony złotych, Legia zarobiła ponad 36 mln zł więcej. W sumie wszystkie pierwszoligowe kluby osiągnęły przychody niewiele ponad 430 mln złotych. Dla porównania – Real Madryt wydał w ostatnim czasie na transfery 172,5 mln euro, czyli sporo ponad 700 mln złotych.

Firma EY oraz Ekstraklasa SA opublikowały właśnie raport „Ekstraklasa piłkarskiego biznesu 2013” z zestawieniem rankingu finansowego klubów polskiej elity piłkarskiej. Znalazło się w nim 18 drużyn – 16 występujących w Ekstraklasie oraz dwóch beniaminków sezonu 2013/2014. Legia zdecydowanie wyprzedziła pozostałe kluby pod względem finansowym – jej przychody w 2012 były ponad 20-krotnie większe od ostatniej na liście Zawiszy Bydgoszcz, której wynik zamknął się kwotą 4 mln złotych. Legia z samych tylko transferów uzyskała 23 mln. Lech zdobył w ten sposób 18, a Górnik Zabrze 10 mln złotych.

Opracowanie potwierdza znaczny wzrost oglądalności meczów w TV. Średni wskaźnik w sezonie 2012/2013 wzrósł aż o 47 procent. Dla porównania – przeciętna frekwencja na stadionach wyniosła podczas ostatniej edycji Ekstraklasy 8,3 tys. i była niższa wobec okresu 2011/2012, w którym średnio na mecze przychodziło 8,7 tys. kibiców.

Stadion Miejski Foto: ZED  |  Zbigniew Ratajczak / fotoportal.poznan.pl

Raport, którego pomysłodawcą jest Krzysztof Sachs z EY, zawiera nie tylko szczegółowe dane o finansach poszczególnych klubów, ale także wiele interesujących ciekawostek. Autorzy ustalili więc na przykład, że Legia Warszawa osiągnęła ze sprzedaży koszulek meczowych 895 tys. złotych, a liczba jej oficjalnych fanów na Facebooku 30 czerwca 2013 r. wyniosła 284 tys. Lechowi Poznań sprzedaż koszulek przyniosła 680 tys. złotych, a Śląsk upłynnił zaledwie 875 klubowych strojów. Dużo lepiej wrocławianom szło z szalikami, których sprzedał 8662. Piast Gliwice bardzo wysoko z kolei wycenił swoją koszulkę – na 130 zł.

1 komentarz

kliknij by dodać komentarz