24lut14:3016:30OSTATNI DZIEŃ LATA - Krótka Historia Polskiego Kina w Kinie Apollo

Szczegóły
Ostatni dzień lata – Bezczasowy Kawałek Sztuki Filmowej „Ostatni dzień lata”, debiut reżyserski Tadeusza Konwickiego, to film, który od momentu swojego powstania w 1958 roku, na stale wpisał się w kanon
Szczegóły
Ostatni dzień lata – Bezczasowy Kawałek Sztuki Filmowej
„Ostatni dzień lata”, debiut reżyserski Tadeusza Konwickiego, to film, który od momentu swojego powstania w 1958 roku, na stale wpisał się w kanon polskiego kina. Oznaczony stemplami nowofalowego ducha ujęcia, film ten nie tylko przyciąga uwagę swoją minimalistyczną formą, ale także głębią emocji, które potrafią owładnąć widzem bez potrzeby skomplikowanej fabuły.
Historia budowana wokół dwojga bohaterów – On (w tej roli Jan Machulski) i Ona (Irena Laskowska) – rozwija się w malowniczej scenerii nadmorskiej plaży, gdzie czas zdaje się zatrzymać. Jest to ich ostatni wspólny dzień nad morzem, co nadaje opowieści aurę melancholii i przenikania się międzyludzkich emocji. Kobieta, symbolizująca dojrzałość i ostrożność, stąpa mocno po ziemi, podczas gdy młodszy mężczyzna emanuje wrażliwością i romantycznym zafascynowaniem. Wspólna chwila, mimo że ograniczona do zaledwie sześciu godzin, tworzy przestrzeń dla intensywnego poznania siebie nawzajem.
Reżyser Tadeusz Konwicki, korzystając z minimalnej ekipy filmowej składającej się głównie z rodziny Laskowskich, postanowił zrealizować film w sposób eksperymentalny i nowatorski. Już sama decyzja o oparciu projektu na współpracy z rodziną świadczy o bliskości twórczej atmosfery, która z pewnością miała swoje odbicie w finalnym dziele. Tak opisany proces wytworzył organiczną więź między aktorami oraz reżyserem, a także sprawił, że film zatracił pewne techniczne ograniczenia.
Muzykę do „Ostatniego dnia lata” skomponował Adam Pawlikowski – aktor i meloman, znany m.in. z roli Andrzeja w „Popiół i diament”. Fantastycznie dobrana ścieżka dźwiękowa wspiera narrację filmową, nadając jej dodatkowe znaczenie i emocjonalną głębię. Dźwięki odrzutowców przelatujących nad plażą stają się nie tylko elementem tła, ale także metaforą grozy związanej z wojną i trwogą codzienności.
Film wykracza poza standardowe ramy narracyjne, pokazując siłę wizualnych metafor. Mistrzowska kompozycja ujęć oraz proporcje sylwetek bohaterów w kadrach podkreślają ich nieustające zbliżenia i oddalenia emocjonalne. To jakby ich dusze poruszały się w rytm fali morskiej – przybywały i znikały, ukazując na ekranie dostojny taniec miłości i straty. W tym sensie „Ostatni dzień lata” zostaje zaprezentowany jako filmowy esej o naturze relacji międzyludzkich oraz przemijaniu czasu.
Debiut Konwickiego zyskał uznanie na międzynarodowej scenie kinematograficznej, zdobywając Grand Prix na festiwalu filmów eksperymentalnych w Wenecji oraz na EXPO ’58 w Brukseli. Ten sukces był nie tylko wyróżnieniem dla reżysera, ale także otworzył nowe drzwi dla polskiej kinematografii, zaznaczając frankofonową nową falę jako inspirację do twórczych eksploracji.
„Ostatni dzień lata” stał się kamieniem milowym w historii polskiego kina nowofalowego, zachęcając innych twórców do eksperymentowania z formą i stylizacją filmową. Dzieło Konwickiego pozostaje nie tylko w pamięci widzów, ale także w sercu polskiej kultury filmowej – testament dla najwyższego kunsztu artystycznego i emocjonalnej głębi, która potrafi dotrzeć do każdego odbiorcy.
Kalendarium:
- 1958: Premiera „Ostatniego dnia lata”, debiutanckiego filmu Tadeusza Konwickiego.
- 1958: Film zdobywa Grand Prix na festiwalu filmów eksperymentalnych w Wenecji.
- 1958: Zwycięstwo na EXPO ’58 w Brukseli.
Termin
24 luty 2024 14:30 - 16:30










