Nowe Miasto POZnań Rataje

Od poniedziałku bimby wracają na rondo Rataje i pętlę Zawady

Wizualizacja przebudowy Ronda Rataje  Foto: materiały prasowe

W poniedziałek, 2 sierpnia, przebudowanym torowiskiem w rejonie ronda Rataje znów pojadą tramwaje. Pojazdy linii 7, 9 i 13 jadące ulicą Zamenhofa będą mogły kontynuować trasę wzdłuż ul. Jana Pawła II. Jednocześnie rozpocznie się przebudowa torowiska na ul. Krzywoustego na odcinku pomiędzy rondem a mostem Królowej Jadwigi.

Postępy prac cieszą, bo rondo Rataje jest jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Poznaniu – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Torowisko pomiędzy ul. Kórnicką a Piłsudskiego jest po gruntownej przebudowie, co na lata zwiększy bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Przebudowane zostały też przystanki tramwajowe, przy których po zakończeniu wszystkich prac zatrzymywać się będą również autobusy. Z pewnością usprawni to przesiadki.

Przebudowa ronda Rataje została podzielona na etapy tak, by związane z nią utrudnienia w ruchu były możliwie jak najmniej uciążliwe. Prace na ul. Jana Pawła II pomiędzy rondem a ul. Kórnicką zakończyły się już wiosną tego roku. Teraz dobiegają końca prace na ul. Zamenhofa na  odcinku do ul. Piłsudskiego i Wioślarskiej, co pozwala na uruchomienie torowiska dla tramwajów kursujących w relacji północ-południe, czyli między rondami Śródka i Starołęka.

Zakładaliśmy, że tramwaje będą mogły wrócić na przebudowany odcinek torowiska przed rozpoczęciem roku szkolnego, ale udaje się to ponad trzy tygodnie wcześniej niż zakładał harmonogram. Na ul. Zamenhofa postępują też prace przy budowie chodników, ścieżek rowerowych i jezdni. Cieszymy się z takiego zaawansowania prac i jednocześnie prosimy o ostrożność, bo nadal w rejonie ronda toczą się prace budowlane – mówi Grzegorz Bubula, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Ze względów bezpieczeństwa tramwaje przez rondo pojadą z ograniczoną prędkością. Pasażerowie wysiadający na ul. Zamenhofa powinni zachować szczególną ostrożność, gdyż będą tam trwać jeszcze prace drogowe i wykończeniowe. O uwagę są również proszeni kierowcy – powrót tramwajów oznacza, że nie należy blokować torowiska, umożliwiając im wjazd i zjazd z ronda. 

Przed uruchomieniem regularnych kursów tramwajowych, torowisko przejdzie wymagane testy techniczne. Pierwsze przejazdy z pasażerami planowane są od godzin porannych 2 sierpnia. Jednocześnie zlikwidowany zostanie tramwaj wahadłowy dojeżdżający w rejon ulicy Serafitek. Rozpocznie się tam przebudowa torowiska na odcinku pomiędzy rondem a mostem Królowej Jadwigi. Zakończenie zasadniczych robót budowlanych w ramach inwestycji planowane jest na wiosnę przyszłego roku.

Zaawansowanie prac pozwoliło na uruchomienie komunikacji tramwajowej w relacji północ-południe, dzięki czemu tramwaje linii nr 7, 9 i 13 jadące ulicą Zamenhofa po przejeździe przez rondo będą mogły kontynuować trasę wzdłuż ul. Jana Pawła II. Jednocześnie, zamknięta dla tramwajów zostanie trasa z węzła AWF do ronda Rataje – bo właśnie tam obecnie będą się koncentrować zasadnicze prace modernizacyjne – mówi Wojciech Miechowicz, zastępca dyrektora ZTM w Poznaniu ds. Publicznego Transportu Zbiorowego

Dlatego zlikwidowana zostanie linia tramwajowa nr 92, a tramwaj linii nr 18 będzie kursował zmienioną trasą z Ogrodów przez PST do Os. Sobieskiego. Na pozbawionych ruchu tramwajowego fragmentach ulic Królowej Jadwigi i Krzywoustego transport zapewnią autobusowe linie numer 174 i 190, przy czym linia nr 190 zostanie skrócona do Ronda Rataje. Ze względu na uruchomienie tramwajów wzdłuż ulicy Zamenhofa, skrócona zostanie także linia nr T4, która od 2 sierpnia dojeżdżać będzie tylko do Ronda Starołęka, a jej częstotliwość zostanie zwiększona.

Otwarta zostanie także pętla Zawady, przy której w tym roku wyremontowano przejazdy drogowe przez torowisko. Będzie tam kursować tramwaj linii nr 7, który wróci na swoją stałą trasę z Ogrodów przez ulice Reymonta, Hetmańską, Zamenhofa i Jana Pawła II właśnie na Zawady. Chcąc wzmocnić komunikację tramwajową w rejonie Starołęki (do Unii Lubelskiej nie będzie już dojeżdżać „siódemka”) od 2 sierpnia do pętli Unii Lubelskiej zostaną skierowane linie nr 9 i 13.

Szczegóły dotyczące linii numer: 7, 9, 13, 18 i 92 (tłustym drukiem zaznaczono zmienione fragmenty tras):

Linia nr 7

OGRODY – Dąbrowskiego – Przybyszewskiego – Reymonta – Hetmańska – rondo Starołęka – Zamenhofa – rondo Rataje – Jana Pawła II – rondo Śródka – Podwale – ZAWADY

Linia nr 9

DĘBIEC – 28 Czerwca 1956 r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Lewandowskiej – pl. Bernardyński – Mostowa – Kórnicka – Jana Pawła II – rondo Rataje – Zamenhofa – rondo Starołęka – rondo Żegrze – UNII LUBELSKIEJ

Linia nr 13

JUNIKOWO – Grunwaldzka – Bukowska – Święty Marcin – Gwarna – pl. Ratajskiego – pl. Wielkopolski – Małe Garbary – Estkowskiego – Wyszyńskiego – rondo Śródka – Jana Pawła II – rondo Rataje – Zamenhofa – rondo Starołęka – rondo Żegrze – UNII LUBELSKIEJ

Linia nr 18

OGRODY – Dąbrowskiego – Most Teatralny – trasa PST – OS. SOBIESKIEGO

Linia nr 92 – zlikwidowana

Linia nr 190 

OS. SOBIESKIEGO – Jaroczyńskiego – Wojciechowskiego – Piątkowska – Słowiańska – Szelągowska – Garbary – Królowej Jadwigi – Krzywoustego – RONDO RATAJE.

Linia nr T4

STAROŁĘKA – Starołęcka – RONDO STAROŁĘKA

Na linii nr T4 autobusy będą kursowały ze zwiększoną częstotliwością.

Użyte w artykule zdjęcia: materiały prasowe

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz