K U L T U R A

Enter Enea Festival: UrbSymphony

Męskie Granie 2013 (O.S.T.R./Michał Urbaniak) - Poznań 10.08.2013 r.  Foto: LepszyPOZNAN.pl / Paweł Rychter

Enter Enea Festival przyzwyczaił już widzów do koncertów specjalnych dużej skali.  Symphosphere z Tią Fuller, koncert Billy’ego Cobhama i Leszka Możdżera z zespołem, czy koncert Glorii Campaner i Możdżera to tylko niektóre z niepowtarzalnych spotkań przygotowywanych specjalnie dla poznańskiej publiczności, często z udziałem poznańskiego środowiska muzycznego. Na enterowej scenie w ubiegłych latach usłyszeliśmy m.in. Leszka Możdżera z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus, Poznański Chór Chłopięcy pod dyrekcją Jacka Sykulskiego i Orkiestrę Collegium F pod dyrekcją Macieja Sompolińskiego, w tym roku wystąpi Orkiestra Teatru Wielkiego im. S. Moniuszki pod batutą Katarzyny Tomali-Jedynak prowadzącej projekt UrbSymphony legendarnego muzyka Michała Urbaniaka. 

UrbSymphony to projekt, który jest kwintesencją myśli Urbaniaka, jazzmana: „Bóg stworzył muzykę, a ludzie podzielili ją na kategorie”. Słychać tu elementy wielu gatunków muzyki (tak wydawałoby się odległych): jazzu, folku i hip-hopu. Urbaniak połączył w UrbSymphony charakter i brzmienie polskiej muzyki ludowej (np. oberek, mazurek) ze współczesnym drivem i groovem jazzowym. Repertuar złożony jest z kompozycji, w których przenikają się elementy nowojorskiego jazzu z polską muzyką ludową i klasyczną (m.in. Karol Szymanowski). UrbSymphony po raz pierwszy zabrzmiała 27 stycznia 1995 roku w Filharmonii Częstochowskiej, była poprzedzona wielomiesięczną pracą aranżacyjną kompozytora z dyrygentem Jerzym Koskiem (który również poprowadził koncert) i Marcinem Pospieszalskim. W premierowym wykonaniu wziął też udział Leszek Możdżer. Panowie spotkają się ponownie na scenie po latach. Nowe aranżacje i skład dodadzą  projektowi wyjątkowego i niepowtarzalnego wymiaru. 

Enter Enea Festival to trzy dni muzycznego spotkania w plenerze, w towarzystwie dobranym przez Leszka Możdżera, dyrektora artystycznego festiwalu. Festiwal promuje indywidualne poszukiwania w muzyce i prezentuje panoramę muzycznej energii oscylującej wokół jazzowej stylistyki i sprawdzającej się w plenerowej formie. Każdy z koncertów festiwalu dowodzi, że jazz to świeżość, dynamika i pole do nowych poszukiwań, przestrzeń muzyczna, która wymaga ciągłej akcji i odkrywania nowej drogi.

Leszek Możdżer zaprasza na scenę artystów, z którymi albo spotykał się już na światowych scenach, albo tych, których sam wymarzy sobie usłyszeć na żywo. Za każdym razem są to wyjątkowe osobowości sceniczne, o niepowtarzalnym języku muzycznym. Niektórzy z nich zyskali już uznanie światowej publiczności i krytyki, inni stawiają swoje pierwsze poważne kroki na scenie. Dyrektor Festiwalu również dzieli się z publicznością swoimi często premierowymi muzycznymi projektami, występując obok zaproszonych artystów. W tym roku będą to Michał Urbaniak, Marcin Pater, Andrei Kondakov, Adam Palma i Kapela ze Wsi Warszawa. 

Enter odbywa się latem, w pięknym plenerze Jeziora Strzeszyńskiego w Poznaniu. Festiwal łączy w sobie bezpretensjonalność, niezależność i swobodę, związaną z atmosferą imprezy plenerowej, z ekskluzywnością wynikającą z ograniczonej ilości widzów i przede wszystkim z listy zaproszonych przez Leszka Możdżera artystów, którzy gwarantują publiczności najwyższy poziom muzycznych wrażeń.

Biogramy artystów koncertu UrbSymphony 

​​Michał Urbaniak jest jedną z największych gwiazd jazzowych. Gra na skrzypcach, saksofonie, komponuje, aranżuje i rozwija młode talenty. Od 1973 roku mieszka na stałe w Nowym Jorku. Sławę i uznanie przyniosła mu płyta „TUTU” nagrana z najbardziej popularną postacią jazzową – Miles’em Davisem. Michał Urbaniak jest prężnie działającym artystą: nagrał ponad 60 albumów i stworzył wiele projektów, jak „Jazz Legends”, „Fusion”, „Urbanator” czy „UrbSymphony”. Jest pierwszym muzykiem w historii, który wprowadził rap i hip-hop do filharmonii. W 1992 roku magazyn jazzowy “Down Beat” umieściło jego nazwisko w 5 kategoriach wśród największych muzyków jazzowych.

Marcin Pospieszalski basista, multiinstrumentalista, grywa także na skrzypcach, altówce, cymbałach rzeszowskich i klawiszach. Jest autorem muzyki do wielu filmów m.in. „Demony Wojny według Goi”, „Prawo ojca”. Artysta jest producentem muzycznym płyt Anny Marii Jopek, Mietka Szcześniaka, Antoniny Krzysztoń czy zespołu Raz, Dwa, Trzy. Jego aktywność na tym polu wielokrotnie doceniało także środowisko muzyczne przyznając mu Fryderyki w kategorii „Producent Muzyczny Roku”. Współpracował z wieloma zespołami, m.in. Tie Break, Grupą Michała Urbaniaka 2 Tm 2,3, z formacjami Soyka Yanina & Kompania, Arka Noego, Deus Meus, New life’m czy Zakopower.

Michael Patches” Stewart, amerykański trębacz jazzowy, kompozytor, lider. Urodził się w Nowym Orleanie, karierę muzyczną rozpoczął jako nastolatek. Był wieloletnim muzycznym partnerem Marcusa Millera, współpracował z m.in. Quincym Jonesem, Alem Jarreau, Davidem Sanbornem, George’em Duke’em, Whitney Houston i grupą Earth, Wind and Fire. W 2013 nagrał album „On Fire” z udziałem gwiazd amerykańskiego jazzu i muzyków polskich: Marka Napiórkowskiego, Doroty Miśkiewicz, Roberta Kubiszyna, Henryka Miśkiewicza. Jest wybitnym wirtuozem trąbki, wypowiada się w wielu stylach (post-bop, fusion, funk, smooth jazz), w jego grze słychać echa muzyki nowoorleańskiej i brzmienie Milesa Davisa.

Frank Parker – amerykański perkusista, obecnie współpracuje m.in. z Michałem Urbaniakiem i Marcinem Pospieszalskim. Swoją przygodę z muzyką zaczął w wieku pięciu lat. Został wybrany najlepszym perkusistą jazzowym w ramach Programu Jazzowego Stowarzyszenia Nauczycieli Muzyki Illinois, otrzymał również stypendium do Western Illinois University, które ukończył z dyplomem muzyka. W 1997 roku rozpoczął współpracę z Williamem Russo w ramach Chicago Jazz Ensemble, a także otrzymał zaproszenie do pracy z legendą muzyki R&B – Jerry “Iceman” Butler’em. Następnie dołączył do Orbert Davis Quartet i Patricia Barber Group. W 1999 roku Frank dołączył do Kurt Elling Quartet, z którym występował na arenie międzynarodowej przez pięć lat, zyskując nominację do nagrody Grammy za płytę „Man In the Air” („Człowiek w chmurach”).

Orkiestra Teatru Wielkiego im. S. Moniuszki w Poznaniu to jeden z wiodących zespołów w Polsce, który współpracował z uznanymi dyrygentami, jak m.in. Walerian Bierdiajew, Jacek Kasprzyk, Tadeusz Kozłowski, Grzegorz Nowak, Andrzej Borejko czy Gabriel Chmura. Obok repertuaru operowego zespół wykonuje kompozycje współczesne, zamawiane specjalnie dla poznańskiej opery, jak i dzieła symfoniczne. Zespół odbył wiele tournée w kraju i za granicą, m.in. w 2019 roku wykonał w Filharmonii Berlińskiej koncertową wersję „Halki” Stanisława Moniuszki. Występ zorganizowany z okazji Roku Moniuszki został entuzjastycznie przyjęty przez zagraniczne media i publiczność.

Katarzyna Tomala-Jedynak ukończyła klasę dyrygentury symfoniczno-operowej M. Gawrońskiego w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (2013). Swoje umiejętności dyrygenckie doskonaliła podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez T. Strugałę, dwukrotnie znajdując się w gronie wyróżnionych uczestników. W 2015 rozpoczęła stałą współpracę z Teatrem Wielkim w Poznaniu, gdzie przygotowała m.in. premierę „Anny Kareniny” R. Szczedrina i „Napoju miłosnego” G. Donizettiego. W 2017 roku znalazła się w gronie sześciu stypendystów z całego świata programu Dartington International Summer School. W 2018 roku otrzymała nominację do XII Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury w kategorii „Najlepszy Dyrygent”.

11. Enter Enea Festival

Polana przy restauracji Oaza nad jeziorem Strzeszyńskim
13 – 15 sierpnia 2021 r

Bilety jednodniowe i trzydniowe karnety do nabycia na platformach eventim, bilety24 i ebilet. Bilety jednodniowe kosztują 120 zł, a karnety 300zł. Od 1 sierpnia bilety jednodniowe będą kosztować 150 zł, a karnety 350 zł.

Użyte w artykule zdjęcia: LepszyPOZNAN.pl / Paweł Rychter

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz