Aglomeracja

ZTM podsumował 2013 rok

biletomat-bus  Foto:

biletomat-busZarząd Transportu Miejskiego podsumował sprzedaż biletów w roku 2013. Z raportu wynika, że o 8 procent spadła sprzedaż biletów w stosunku do roku poprzedniego. Na wzrost przychodów ZTM nie ma co zwracać uwagi, ponieważ rok 2013 rozpoczęliśmy od podwyżki cen biletów, a to ma bezpośrednie przełożenie na ilość wpływów. Bilet piętnastominutowy podrożał wtedy z 2,60 PLN na 2,80 PLN a półgodzinny z 3,40 PLN na 3,60 PLN. Stawce uległy także ceny biletów sieciowych. Trzydziestodniowa sieciówka podrożała z 99 PLN na 107 PLN.

W grudniu 2013 roku w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego nastąpił wzrost liczby sprzedanych biletów o 8,67 proc. Analizując poszczególne rodzaje biletów, wzrosła sprzedaż biletów jednorazowe. Szczególnie w tym względzie wyróżniły się bilety 120-minutowe (wzrost o 65,82 proc.) oraz 60-minutowe (wzrost o 63,88 proc.). W ogólnym rozrachunku, sprzedanych zostało 9,99 proc. więcej biletów jednorazowych, niż w grudniu roku 2012. W ramach tej grupy poprawie uległa głównie sprzedaż biletów jedno przejazdowych, przy czym wyraźniejszy wzrost sprzedaży wystąpił w przypadku biletów powyżej 10 przystanków. Mniejszą liczbę sprzedanych biletów odnotowano natomiast dla biletów 30-minutowych, co można wytłumaczyć faktem większej popularności biletów 15-minutowych (z uwagi na wydłużenie czasu ich obowiązywania).

W ostatnim miesiącu 2013 r. o 6,83 proc. pogorszył się wskaźnik sprzedaży biletów krótkookresowych, zwłaszcza 72-godzinnych. Klienci zakupili mniej biletów długookresowych (-16,29 proc.), w szczególności biletów 3-, 6-, 9- oraz 12-miesięcznych.

Podsumowując cały rok 2013 nastąpił spadek liczby sprzedanych biletów ogółem o 8 proc., w tym jednorazowych o 8,5 proc. i długookresowych o 10 proc., przy jednoczesnym wzroście przychodów ze sprzedaży wszystkich biletów. Spadek liczby sprzedanych biletów miał w dużej mierze związek z pogorszeniem się oferty komunikacyjnej w trakcie przebudowy ronda Kaponiera oraz remontu mostu Teatralnego. – pisze w swoim podsumowaniu ZTM – W takiej sytuacji nieuchronnym zjawiskiem była mniejsza liczba pasażerów.

Mamy nadzieję, że uchwalona 28 stycznia 2014 r. przez Radę Miasta Poznania nowa – elastyczna taryfa biletowa związana z wprowadzenie systemu Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej (zacznie obowiązywać 1 lipca 2014 r) zachęci większą liczbę pasażerów do korzystania z transportu publicznego. – dodają w ZTM na koniec komunikatu.

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz