POZnań

Na Jarmarku pograsz w zapomniane gry!

Pierscieniowka  Foto:

Tegoroczny Jarmark Świętojański odbędzie się w nowym miejscu: scena, boisko do gry, wesołe miasteczko oraz stragany handlowe staną w Starym Korycie Warty, na ulicach Międzymoście i Ewangelickiej. Stary Rynek w tym roku zamiast kupców gościć będzie kibiców piłki nożnej. Impreza rozpoczyna się już w najbliższą sobotę!

Nowa lokalizacja dla organizatorów to spore wyzwanie, ale ma szansę stać się pomostem pomiędzy Placem Wolności – Starym Rynkiem, a Ostrowem Tumskim, który odwiedzany będzie zapewne jako stała atrakcja turystyczna miasta.

Imprezę już w najbliższą sobotę otworzy występ zespołu Tsigunz Fanfara Avantura, a zamknie koncert polsko-ukraińskiej grupy Dagadana w niedzielę 24 czerwca o godz. 19.30.

Przez 16 dni trwania Jarmarku na poznaniaków i turystów czeka wiele atrakcji: różnorodne stragany handlowe, koncerty, spektakle i warsztaty artystyczne dla dzieci w Pawilonie Nowej Gazowni, wioska żywej archeologii, lunapark oraz specjalna atrakcja – gry zapomniane (przygotowane przez Zakład Olimpizmu i Etnologii Sportu, AWF Poznań).

Na usytuowanym za Pawilonem boisku nauczymy się grać w pierścieniówkę, kapelę, duczę i kabb; będziemy także rywalizować w rzucie podkową, przeciąganiu liny i toczenie felgi. W pozostałe dni boisko czeka na wszystkich, którzy chcą grać w siatkówkę, zaprasza Joanna Przygońska, rzecznik prasowy CK Zamek, organizatora imprezy.

Szczegółowy program znajdziecie w naszym Kalendarium Kulturalnym

PierscieniowkaPIERŚCIENIÓWKA – gra drużynowa (każda drużyna składa się z 4 uczestników); która toczy się na boisku do siatkówki. Gra się przez siatkę z trzema pierścieniami, przez które przerzuca się piłkę w taki sposób, aby uniemożliwić złapanie piłki przeciwnikom. Gra powstała w 1935 roku; wywodzi się z zabaw rybaków zamieszkujących rejony jezior polskich. Oryginalnie polegała na przerzucaniu boi przez dziurawe sieci.

KAPELA – gra ludowa pasterzy kaszubskich; czas powstania nieokreślony. Polega na trafianiu kamieniem w stożek ustawionych kamieni (kapela) przez stojących na obwodzie koła uczestników tak, aby go zburzyć. „Kapeli” pilnuje „kapelmistrz” w kapeluszu lub czapce. Jeśli uda się rozbić stożek kamieni, kapelmistrz najpierw musi ustawić je z powrotem, a później może rzucać czapką w tego, który tego dokonał. Jeśli to mu się uda – grający zamieniają się rolami. Aby grę uczynić bezpieczniejszą zamiast kamieni do rzucania stosujemy drewniane kule.

RZUT PODKOWĄ – gra polegająca na zarzuceniu podkowy na specjalny kołek. Jej pochodzenie nie jest znane, rozpowszechniona w większości krajów Europy, a także i świata(Mistrzostwa Świata w rzucie podkową).

KUBB – gra o starym rodowodzie, pochodzi wprawdzie z Gotlandii, ale uważana jest za słowiańską. Jest to swego rodzaju połączenie gry kręglarskiej z rzutem podkową. To bardzo ciekawa, strategiczna gra drużynowa, której efektem końcowym jest zbicie największego z 11 kręgli – króla (stojącego na środku pola gry).

DUCZA – polska gra ludowa, uprawiana najczęściej przez chłopców z zaścianków szlacheckich. Każdy z grających zaopatrzony jest w pałeczkę tej samej długości, którą odmierza się odległość linii rzutów do celu –pałki, kija, sztachety od płota (10 długości pałeczki do rzutu). Uczestnicy kolejno rzucają do celu, kto trafi do wbitej w ziemię pałkę, ma prawo przybliżyć się w jej kierunku o długość swojej pałeczki. Jeśli któryś z uczestników przewróci pałeczkę całkowicie – wygrywa całą kolejkę. Kto nie trafi – oddala się z miejsca rzutu na odległość wyznaczoną długością swojej pałeczki.

Mapka Jarmarku na Chwaliszewie

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz