K U L T U R A

LaChapelle – sztuka fotografii gwiazd!

La Chapelle  Foto: materiały prasowe Starego Browaru

Zapowiada się ciekawe wydarzenie w Starym Browarze. 5 września w Galerii na Dziedzińcu otwarta zostanie wyjątkowa wystawa „LaChapelle. Songs For The World” – Naomi Campbell, Miley Cyrus i Rodzina Kardashians w obiektywie Davida LaChapelle’a.

Niepokorny, znany z bezkompromisowego, popartowskiego i nierzadko skandalicznego podejścia do sztuki fotografii David LaChapelle przez lata działalności wypracował charakterystyczny i trudny do podrobienia styl.

Do przestrzeni galerii trafi 57 prac LaChapelle’a: zarówno dzieł sztandarowych, jak „Rebirth Of Venus” czy „Showtime at the Apocalypse”, ale też najnowszych i wcześniej nieprezentowanych.

Kuratorowi wystawy, Wojciechowi Piotrowi Onakowi, mniej niż na retrospektywnym charakterze wystawy zależało na zwróceniu uwagi na proces twórczego rozwoju artysty oraz na zaakcentowaniu tematów, które zajmują autora obecnie. Stąd zestawienie portretów gwiazd – Miley Cyrus, rodzina Kardashianów, Stevie Wonder, ze scenkami ze świata natury czy cyklem „Awakened” z 2007 roku. „Rape of Africa”, głośne zdjęcie z Naomi Campbell jest tym, które pojawi się na oficjalnym plakacie promującym wystawę „LaChapelle. Songs To The World”.

Urodzony w 1963 r. David LaChapelle zaczynał jako podopieczny Andy’ego Warhola: będąc siedemnastolatkiem dostał od niego propozycję pracy jako fotograf w magazynie Interview. Współpracował m.in. z Vogue, Vanity Fair czy Rolling Stone, tworząc wiele niezapomnianych okładek. Płynąć pod prąd – to jego motto życiowe. Wywołać refleksję, pozostać w pamięci. Mało komu udało się namówić szereg gwiazd do pozowania nie tylko nago, lecz w często surrealistycznym czy abstrakcyjnym anturażu.

To on rozebrał Lil Kim i pokrył jej ciało logotypem Louisa Vuittona, włożył cierniową koronę Kanye Westowi, a z Marka Wahlberga stworzył blond seksbombę.

W portfolio LaChapelle’a znajduje się też sporo teledysków stworzonych dla takich gwiazd jak Jennifer Lopez („I’m Glad”), Moby („Natural Blues”) czy Amy Winehouse („Tears Dry on Their Own”). Z Eltonem Johnem współpracuje praktycznie na stałe, zajmując się stroną wizualną nie tylko produkcji wideo, ale też scenografią koncertów.

Bez względu na rodzaj dzieła, zawsze towarzyszą mu wyraziste, nasycone, przejaskrawione kolory i element niepokoju. Czy to wybity ząb i podbite oko Jerry’ego Springera na okładce Esquire, czy zalotna Kylie Minogue z hula hop w GQ, czy baśniowa Tori Amos w tajemniczym ogrodzie dla Rolling Stone’a – wrażenie pozostaje z odbiorcą na długo.

Inspiruje go wszystko: od subkultur i kiczu po sztukę średniowiecza i renesansu, od tańca po wyuzdany seks. Na zdjęciach odnajdziemy charakterystyczne układy kadrów, przywołujące na myśl dzieła Caravaggia, chaos nasycony czarnym humorem jak u Hieronima Boscha czy wybuchowe mieszanki kolorów – zaczerpnięte prosto od mistrza Warhola. Mieszają się religie, wyznania i symbole. Nie ma granic, nie ma tabu, nie ma półśrodków.

LaChapelle ma na koncie sporo kampanii reklamowych. W 2017 roku po latach powrócił do mody, by stworzyć mocną sesję #makelovenotwalls dla marki Diesel. Wcześniej współpracował m.in. z markami Coca Cola, Mac Cosmetics, H&M, MTV, Havaianas i Absolut.

David La Chapelle „La Chapelle. Songs For the World” – 5 września – 10 grudnia 2018 – Stary Browar w Poznaniu, Galeria na Dziedzińcu, godziny otwarcia: 12.00-20.00, Bilety: 20 zł

Użyte w artykule zdjęcia: materiały prasowe Starego Browaru, Tom Wagner / materiały prasowe Starego Browaru

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz