Mieszkańcy Naramowic zyskają stacje roweru miejskiego. Od września uruchomiona zostanie autobusowa linia nr 44 |
Miasto wprowadza usprawnienia komunikacyjne, które ułatwią życie mieszkańcom zakorkowanych Naramowic. Będą mieli do dyspozycji więcej linii autobusowych, do centrum dojadą też rowerem miejskim. Zmiany na skrzyżowaniu Naramowicka-Lechicka poprawią z kolei sytuację kierowców.
- Sytuacja komunikacyjna na Naramowicach spędza sen z powiek nie tylko Radzie Osiedla Naramowice, ale i władzom Miasta. Dlatego, niezależnie od prac związanych ze staraniami o trasę tramwajową, podejmujemy działania ułatwiające komunikację w tym rejonie już teraz – mówił podczas środowej konferencji prasowej Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.
Już od 1 sierpnia kursują autobusy linii nr 47, która w okresie wakacyjnym była zwykle zawieszona. Autobusy jeżdżą według podstawowego rozkładu jazdy, czyli: w dni robocze w godzinach szczytu porannego i popołudniowego. Kursy na linii 47 odbywają się co 15 minut, na trasie: Boranta/ Park Naukowo-Technologiczny - Boranta - Naramowicka - Szelągowska - Garbary - Estkowskiego – Chwaliszewo.
W roku szkolnym, gdy ruch jest dużo większy, mieszkańcy Naramowic zyskają nowe połączenie autobusowe z Piątkowem. Z początkiem września uruchomiona zostanie nowa linia nr 44, którą dojadą do przystanku PST przy Kurpińskiego.
- Autobusy kursować będą w dni robocze w godzinach szczytu, co 30 minut, naprzemiennie z pojazdami funkcjonującej już linii nr 46 – wyjaśnia Tomasz Łapszewicz, kierownik Działu Organizacji Przewozów i Inżynierii Transportu ZTM w Poznaniu. - Trasa linii nr 44 prowadzić będzie od przystanku Boranta/ Park Naukowo-Technologiczny, ulicami Boranta, Naramowicką, Łużycką i Stoińskiego do Kurpińskiego.
Mieszkańcy naramowickich osiedli będą mogli do trasy PST dotrzeć nie tylko autobusem, ale też rowerem. Planowana jest budowa trasy pieszo-rowerowej wzdłuż Łużyckiej i Stoińskiego. Zmienione zostaną też lokalizacje stacji Poznańskiego Roweru Miejskiego tak, by osoby, które nie posiadają własnego jednośladu, też będą mogły skorzystać z tej formy transportu.
Po analizie dotychczasowego wykorzystania stacji PRM zostaną tam przeniesione te najrzadziej wykorzystywane w północnej części Poznania, czyli: Os. Sobieskiego Dworzec Autobusowy, UAM Wydział Matematyki i Informatyki oraz UAM Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych.
- Zgodnie z oczekiwaniami Rady Osiedla Naramowice, stacje zaczną funkcjonować przy ul. Łużyckiej w pobliżu przystanku autobusowego Łokietka I, przy skrzyżowaniu ulic Naramowickiej i Boranta w pobliżu szkoły oraz w rejonie przystanku PST Kurpińskiego – informuje Wojciech Makowski, oficer rowerowy.
Jednocześnie nieznacznie przestawione zostaną stacje: UAM Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa oraz UAM Pływalnia. Dzięki temu zabiegowi będą one bardziej widoczne, dodatkowo zyskają większą liczbę stojaków.
Oprócz połączenia z PST, miasto chce też ułatwić rowerzystom dojazd do centrum poprzez uzupełnienie brakującego ciągu rowerowego między ulicami Abrahama i Murawą.
Pewną ulgę powinni odczuć też kierowcy. W rozładowaniu tworzących się na Naramowickiej korków ma pomóc planowane wydłużenie pasa do lewoskrętu na skrzyżowaniu z ul. Lechicką. Aktualnie Miasto analizuje możliwości w zakresie wprowadzenia takiego rozwiązania.
- Dłuższy pas ruchu sprawi, że pojazdy samochodowe kierujące się w ulicę Lechicką nie powinny już blokować pojazdów poruszających się na wprost, w kierunku centrum miasta – tłumaczy Radosław Ciesielski, zastępca dyrektora ZDM.
Niezależnie od proponowanych doraźnych działań prowadzone są intensywne prace w zakresie przygotowania dokumentacji, niezbędnej do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia, dla etapu pierwszego, tj. od pętli tramwajowej Wilczak do Naramowic.
- Do końca 2016 roku do Centrum Unijnych Projektów Transportowych złożony zostanie wniosek o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 6.1 „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 – mówi Jan Gosiewski, zastępca dyrektora Wydziału Transportu i Zieleni Urzędu Miasta Poznania.
Ponadto do konkursowego naboru wniosków do Działania 4.2 „Zwiększenie dostępności transportowej w ośrodkach miejskich leżących poza siecią TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego” POIiŚ 2014-2020 złożony został wniosek o dofinansowanie ze środków UE projektu „Poprawa warunków komunikacyjnych w ciągu drogi krajowej nr 92 w Poznaniu”, obejmującego swoim zakresem m.in. przebudowę obecnego skrzyżowania ulic Naramowickiej i Lechickiej do układu dwupoziomowego węzła drogowego. Przy założeniu uzyskania dofinansowania na ten cel możliwa będzie realizacja zakresu rzeczowego tego przedsięwzięcia.
|