Rataje

GTR Otwarty!

Linia Turystyczna na GTR  Foto: lepszyPOZNAN.pl / Ewelina Jaśkowiak

30 sierpnia 1985 roku , dokładnie 34 lata temu otwarto trasę tramwajową wiodącą Górnym Tarasem Rataj. Zakończenie remontu było świetną okazję, by przypomnieć to wydarzenie i zanim na trasę wyruszą regularne linie GTRem wypuścić linie turystyczne.

Przygotowania do budowy trasy tramwajowej na Górnym Tarasie Rataj rozpoczęto w 1981r. Nowopowstające osiedla ZWM (dzisiejsze Stare Żegrze) oraz ZMP (dzisiejsze Orła Białego) nadawały pracom odpowiedniego tempa i już 18 października 1983r. otwarto pierwszy odcinek nowej trasy ratajskiej z ronda Starołęka do osiedla ZWM. Na odcinek ten skierowano dwukierunkowy wagon 4N – 737, który był przystosowany do jazdy wahadłowej (posiadał dwa stanowiska motorniczego, lecz drzwi tylko z jednej strony). W krótkim czasie po uruchomieniu linii „W” do pojedynczego wagonu 737 został podłączony wagon doczepny oraz drugi wagon silnikowy. W ten sposób uzyskano dwukierunkowy pociąg zestawiony z trzech wagonów N+ND+N, który musiał poradzić sobie ze wzrastająca frekwencją pasażerów.

30 sierpnia 1985r. nastąpiło uroczyste otwarcie trasy tramwajowej biegnącej wzdłuż ul. Jedności Słowiańskiej (dzisiejsze ul. Chartowo i Żegrze) od os. Lecha do R. Starołęckiego. Jeden z torów nawrotowych na pętli (duże kółko) przebudowano jako wjazd do tunelu w kierunku ulicy Jedności Słowiańskiej. Na nowy odcinek skierowano linię tramwajową nr 23, której trasę wytyczono do Starołęki. W nocy przez Górny Taras Rataj kursowały tramwaje linii nr 4N, której trasa wiodła z Serbskiej (dziś Połabska) przez Kaponierę, Głogowską, Hetmańską, GTR, Śródkę do Zawad.

Z uwagi na brak części do wyposażenia nowej podstacji elektrycznej, która miała zasilać ten odcinek sieci, przez prawie dwa lata na GTR funkcjonować mogła tylko jedna linia tramwajowa. Prąd zasilający sieć trakcyjną na GTR-ze uzyskano z istniejących już podstacji elektrycznych i z tej przyczyny nie można było doprowadzić do zbyt wielkiego obciążenia zasilania. Również z tej przyczyny jedynym taborem jaki mógł być kierowany na nowoczesną ratajską trasę były oszczędne w pobór energii elektrycznej najstarsze wagony generacji N. Ponieważ liczba pasażerów na nowej trasie systematycznie zwiększała się, to na przełomie lat 1986 i 1987 na linii 23 można było spotkać także potrójne składy tramwajów typu N.

1 września 2019 roku na oddanej do ruchu trasie tramwajowej pojawiły się wagony historyczne prowadzone przez motorniczych z Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych.

Użyte w artykule zdjęcia: lepszyPOZNAN.pl / Ewelina Jaśkowiak, lepszyPOZNAN.pl/Piotr Rychter

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz