POZnań

Tunel na Grunwaldzkiej coraz bardziej realny, ale…

Tunel na Grunwaldzkiej - wizualizacja  Foto: UMP

Coraz bardziej realnych kształtów będzie nabierać tunel, a właściwie cały węzeł komunikacyjny na ulicy Grunwaldzkiej. Poznaniacy czekają na niego już od wielu lat stojąc na zamykanym dość często przejeździe kolejowym.

Projekt całej inwestycji przygotuje francuska firma Safege, która przedstawiła najlepszą spośród trzech, jakie wpłynęły do spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. Wszystkie prace jakie ma wykonać wyceniła na blisko 1.400.000 złotych. Zgodnie z deklaracjami francuskiej firmy kompletny program funkcjonalno-użytkowy wraz z ostateczną decyzją o uwarunkowaniach środowiskowych będą gotowe na przełomie lipca i sierpnia 2018 roku.

Spółka Safege będzie miała również za zadanie opracowanie projektu budowlanego wiaduktu kolejowego, a właściwie tunelu drogowego, wraz z układem drogowym, budowy i przebudowy infrastruktury podziemnej i naziemnej, parkingów, infrastruktury autobusowej przy peronie kolejowym w kierunku Poznania, a także projektu zagospodarowania terenu z małą architekturą i zielenią – informuje Jacek Łakomy z poznańskiego Urzędu Miasta – sporządzi też m.in. kosztorys inwestorski oraz harmonogram rzeczowo-finansowy realizacji inwestycji.

Prace budowlane zaplanowano na trzy lata, a nowym tunelem pod trasą kolejową powinniśmy przejechać latem 2022 roku.

Zgodnie z planami ma tutaj dzięki tej inwestycji powstać węzeł komunikacyjny, który ułatwi przejazd ulicą Grunwaldzką z Plewisk do Poznania i z powrotem. W samym tunelu znajdzie się jezdnia dla samochodów, na osobnym poziomie droga rowerowa i przejście dla pieszych. Będą także rozwiązania umożliwiające korzystanie z tunelu przez osoby niepełnosprawne.

Na powierzchni planowane są przystanki na trasie kolejowej, a od ul. Wołczyńskiej pętla autobusowa, parking park&ride na którym znajdzie się miejsce dla około 350 samochodów oraz bike&ride.  Plan zakłada umożliwienie mieszkańcom łatwego przesiadanie się między autobusami i koleją.

Dwupoziomowy zintegrowany węzeł komunikacyjny ma kosztować 60.000.000 złotych.

Nie wszystkie planowane rozwiązania są, zdaniem niektórych poznańskich stowarzyszeń, dobrze przemyślane. Proponują one m. in. budowę trasy tramwajowej do planowanego węzła przesiadkowego.

Oczekujemy od Miasta Poznań jak najszybszego rozpoczęcia prac koncepcyjnych, dotyczących doprowadzenia trasy tramwajowej oraz drogi rowerowej do węzła przesiadkowego na Junikowie poprzez wprowadzenie torowiska tramwajowego w jezdnię ulicy Grunwaldzkiej i zapewnienie tramwajowi płynnego przejazdu poprzez sterowanie sygnalizacjami, a następnie ich szybką realizację – wyjaśnia stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania.

Użyte w artykule zdjęcia: UMP

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz