Aglomeracja

Poznański Dom Dziecka nr 2 wspiera rozwój zawodowy swoich wychowanków

Współpraca biznesu z uczenią  Foto: capgemini

Domy dziecka bardzo dobrze radzą sobie ze swoimi zadaniami wychowawczymi. To nie tylko miejsca, które „karmią i dają schronienie”, ale które też mają realny wpływ na rozwój dzieci. Wychowawcy zachęcają wychowanków do realizacji swoich pasji, proponując im rozmaite zajęcia pozalekcyjne, które są zgodne z ich zainteresowaniami i predyspozycjami.

Przykładem jest poznański Dom Dziecka nr 2, którego wychowawcy podejmują szereg działań, aby wspierać podopiecznych w rozwijaniu swoich pasji oraz we wchodzeniu na rynek pracy. W ostatnim czasie placówka nawiązała współpracę z poznańską agencją zatrudnienia – Grupą Job – która w ramach projektu „Misja Praca”, zainicjowanego przez Polskie Forum HR, realizuje program wolontariatu kompetencyjnego właśnie w Domu Dziecka nr 2. Pracownicy firmy od kilku miesięcy prowadzą cykl warsztatów wspomagających proces adaptacji młodych ludzi na rynku pracy.

W Domu Dziecka nr 2 dominuje indywidualne podejście do każdego podopiecznego. Wychowawcy, oprócz sprawowania podstawowej opieki, starają się także poznać każde dziecko i jego zainteresowania bądź pomóc w ich znalezieniu.

W naszej placówce przebywają dzieci w różnym wieku. Staramy się w maksymalnym stopniu zapewnić im optymalne warunki do rozwoju osobistego. W zależności od zainteresowań, dzieciom są proponowane określone zajęcia dodatkowe, np. lekcje tańca, zajęcia teatralne, muzyczne, plastyczne. We współpracy z uczniami Zespołu Szkół Geodezyjnych w Poznaniu oraz studentami poznańskich uczelni organizujemy wychowankom także mecze siatkówki – wymienia Wojciech Walczak, Dyrektor Domu Dziecka nr 2 w Poznaniu.

Misją domu dziecka jest także przygotowanie swoich podopiecznych do wejścia w samodzielne, dorosłe życie. W tym celu placówka chętnie nawiązuje współpracę z przedstawicielami różnych zawodów, którzy pokazują dzieciom, na czym polega ich praca.
W ramach projektu „Misja Praca” zorganizowano cykl spotkań dla wychowanków, które miały na celu pomóc młodym ludziom w odnalezieniu swojej ścieżki zawodowej. Pracownicy Grupy Job poprowadzili warsztaty, podczas których podzielili się swoja wiedzą i doświadczeniem. Warsztaty miały na celu stworzenie przestrzeni do rozmowy o pasjach, zainteresowaniach, predyspozycjach, sukcesach szkolnych i sportowych, a tym samym pomóc podopiecznym domu dziecka w odkrywaniu swoich mocnych stron. Takie podsumowanie własnych umiejętności to baza przy wyborze szkoły i przyszłej ścieżki kariery, zgodnej z indywidualnymi zdolnościami i zainteresowaniami. Od specjalistów młodzi ludzie dowiedzieli się także, jak rozwijać umiejętności przydatne w pracy zawodowej, takie jak komunikacja czy współpraca oraz w jaki sposób wzmocnić pewność siebie i poczucie własnej wartości, niezbędne w samodzielnym funkcjonowaniu.

Dodatkowo w Domu Dziecka nr 2 od kilku miesięcy odbywają się cykliczne spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, którymi są zainteresowani wychowankowie. Na prośbę podopiecznych, zainteresowanych kosmetologią i fryzjerstwem, zorganizowano warsztaty w salonie fryzjerskim oraz spotkanie z wizażystką, połączone z nauką makijażu i profesjonalną sesją zdjęciową do CV. Ponieważ jedna z wychowanek planowała aplikować do szkoły policyjnej, wolontariusze firmy zorganizowali spotkanie z policjantem z Komendy Wojewódzkiej w Poznaniu, który opowiedział o swojej pracy oraz przygotowaniach do egzaminów wstępnych.

W czerwcu podopieczni wzięli udział w warsztatach programowania i grafiki 3D, prowadzonych przez zaprzyjaźnionych programistów. Zainteresowani będą mogli kontynuować naukę w tym obszarze w przyszłym roku szkolnym.

Cieszymy się, że udało nam się zorganizować spotkania z przedstawicielami różnych zawodów. Projekt wzbudził ogromny entuzjazm i  zaangażowanie nie tylko wśród pracowników naszej firmy, ale też wśród naszych znajomych i zaprzyjaźnionych specjalistów, którzy włączyli się w jego realizację. Mnie, jako koordynatorowi projektu, największą satysfakcję dała właśnie możliwość zaangażowania w nasze działania szerokiego grona osób. Nie tylko sami dzielimy się swoja wiedzą i doświadczeniem, ale też zachęcamy do tego innych. Razem możemy zdziałać więcej! – mówi Martyna Majorowicz, koordynatorka projektu.

Projekt „Misja Praca” pokazuje, jak łącząc strefę biznesową i społeczną można przyczynić się do rozwoju pasji, zainteresowań, a także zmiany czyjejś sytuacji życiowej. Kolejne spotkania z podopiecznymi Domu Dziecka nr 2 planowane są po wakacjach.

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz