BizNews

Prawdziwie poznańskie know how

Solaris premiera  Foto: Marcin Gorgolewski

22 marca 1996 roku z fabryki w Bolechowie wyjechał pierwszy autobus miejski. Młoda spółka Neoplan Polska założona przez Krzysztofa i Solange Olszewskich zdobyła zamówienie na dostawę siedemdziesięciu dwóch autobusów do Poznania.Tak zaczęła się historia firmy, która w ciągu 20 lat odnotowała niebywały sukces!

Solarisy na ulicach Poznania - Autobus i tramwajW ciągu kolejnych pięciu lat od produkcji pierwszego Neoplana wszystko potoczyło się bardzo szybko. Zamówienia spływały z całej Polski, a zatrudnienie młodej spółki wzrosło prawie piętnastokrotnie. Przedsiębiorstwo w błyskawicznym tempie opanowało krajowy rynek autobusowy. Fabrykę w Bolechowie do 2001 roku opuściło niemal siedemset pojazdów.

Pod koniec XX wieku Olszewscy zbudowali własny, nowoczesny autobus. Opracowali zupełnie nową konstrukcję szkieletu ze stali nierdzewnej, która miała sprostać wymagającym warunkom drogowym i klimatycznym Polski.

Produkt wymyślony i zbudowany w Bolechowie okazał się strzałem w dziesiątkę i szybko stał się najchętniej kupowanym autobusem miejskim w kraju. Po roku od premiery Solaris wyjechał na ulice Europy, najpierw do Czech i Słowacji, a niedługo potem zadebiutował w Niemczech. Klienci z zagranicy na początku podchodzili do polskich autobusów ostrożnie, ale z rosnącym zaciekawieniem.

2001-2006 W nowe tysiąclecie przedsiębiorstwo wkroczyło jako Solaris Bus & Coach. Od tego momentu firma należała już tylko do rodziny Olszewskich, zaś fabrykę w Bolechowie odjeżdżały jedynie autobusy marki Solaris.

Podczas gdy do 2001 roku z Bolechowa za granicę wyjechało 7 autobusów, pod koniec 2005 jeździło ich już ponad tysiąc w siedemnastu państwach Europy.

W 2003 roku 260 autobusów zamówiło miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne w Berlinie i to ten przetarg uważa się za jeden z najważniejszych w historii Solarisa.

Kontrakt otworzył dla polskiego producenta na oścież drzwi do Europy. Podpoznańskie autobusy sprawdziły się także na bardzo wymagającym, szwajcarskim rynku. Ze względu na swoje wysokie wymagania uznawany jest on za swoisty papierek lakmusowy w kwestii jakości.

Berlińskie Solarisy

W tym okresie Solaris postawił też pierwszy krok na ścieżce elektromobilności, prezentując niskopodłogowy i bezemisyjny trolejbus Trollino, wprowadził do produkcji także nowy, ekologiczny rodzaj napędu – zasilany gazem ziemnym CNG. Dzięki niezwykłej elastyczności wobec swoich klientów i szerokiej gamie produktów polski producent w ciągu dekady od rozpoczęcia produkcji stał się jednym z najistotniejszych graczy na europejskim rynku autobusowym.

2006-2011 Era innowacji – przyspieszony rozwój

W 2006 roku Solaris pokazał światu autobus hybrydowy Solaris Urbino Hybrid, Krzysztof Olszewski podczas premiery powiedział „Diesel umarł. Niech żyje elektryczność!”.

Ekologiczny transport publiczny z roku na rok stawał się oczkiem w głowie przedsiębiorstwa i to właśnie rozwojowi tego obszaru producent poświęcał coraz więcej uwagi. Trzy lata później Solaris wywołał nie lada sensację i zaprezentował swój pierwszy tramwaj Tramino. Jednak aby jednak wyznaczać nowe trendy w komunikacji publicznej, należało patrzeć naprzód – w 2011 roku z fabryki wyjechał pierwszy polski całkowicie elektryczny autobus, czym przedsiębiorstwo śmiało rzuciło wyzwanie innym producentom. Już wówczas Solaris uważany była w branży za jedną z najbardziej pionierskich oraz twórczych europejskich marek.

Do 2011 roku Urbino z charakterystyczną asymetryczną szybą były obecne na 21 rynkach, wyjechały także w takie zakątki świata jak Dubaj czy wyspa La Reunion nieopodal Madagaskaru. W dobie największego kryzysu finansowego początku XXI wieku Solaris przekroczył liczbę 1000 dostarczonych pojazdów w jednym roku. Olszewskich w polskiej prasie okrzyknięto „Królami Autobusów”.

Solaris Urbino Electric na Ławicy - Poznań 02.06.2012 r.

2011-2016 W stronę zrównoważonego rozwoju

Oprócz rozwoju pojazdów bateryjnych, Solaris silnie pracował nad zmianą generacyjną Urbino.  Futurystyczny design nowego Urbino przyciąga wzrok, zwracają uwagę rozwiązania techniczne. Dwadzieścia lat spowodowało, że Solaris wyrósł na dojrzałe i odpowiedzialne społecznie przedsiębiorstwo. Firma prowadzi własną Fundację Zielony Jamnik, dla najmłodszych dzieci pracowników otworzyła żłobek i wspiera szkolnictwo zawodowe poprzez klasy patronackie.

We współpracy z uczelnią wyższą kształci fachowców w ramach studiów dualnych. Dla kierowcom swoich autobusów organizuje szkolenia, aby jak najefektywniej korzystali z ich możliwości i tym samym dbali o bezpieczeństwo pasażerów. W ciągu dwóch dekad Solaris stał się symbolem polskiego sukcesu. Podpoznańskie fabryki opuściło ponad 14 tysięcy autobusów i tramwajów, które jeżdżą w ponad 600 miastach. Przekładając nową kartę swojej historii, Solaris obrał kierunek przyszłość.

Solaris Tramino

Tagi:

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz