Aglomeracja

Wielki rower miejski – aż 102 stacje!

Stacja rowerowa - Stary Browar  Foto: Tomasz Dworek

Po zakończeniu tegorocznego – rekordowego sezonu Poznańskiego Roweru Miejskiego magistrat zamierza rozwijać system. ZTM głosił właśnie przetarg na rozbudowę stacji w latach 2016-2018. Co nas jeszcze czeka? Będzie też sporo nowości: foteliki dla dzieci, płatność kartą kredytową czy bezpłatne pół godziny jazdy dla posiadaczy karty Peka.

Poznański Rower Miejski - stacja PolitechnikaZakończony 30 listopada czwarty sezon PRM był rekordowy. Liczba zarejestrowanych użytkowników przekroczyła 33 tys., rowery wypożyczono 123 tys. razy. W roku 2015r. liczba stacji została zwiększona do 37 (z 16), a użytkownicy mieli do dyspozycji 443 rowery (o 273 więcej niż w 2014r.). W efekcie rower miejski w stolicy Wielkopolski stał się czwartym pod względem wielkości systemem w Polsce.

Miasto zamierza rozbudować system do 102 stacji i ponad 1000 rowerów. Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu ogłasza przetarg w celu wyboru operatora, który będzie zarządzał stacjami i rozbuduje system.

Projekt ma być realizowany w latach 2016-2018. W przyszłym roku przybędzie 25 stacji i 250 rowerów, natomiast w latach 2017 i 2018 – odpowiednio po 20 stacji i 200 rowerów. Przy okazji, 16 najstarszych terminali zostanie wymienionych na nowoczesne z panelami dotykowymi i możliwością wnoszenia płatności za pomocą kart (debetowych lub kredytowych).

Planowanych jest szereg udogodnień wskazywanych przez użytkowników. Nowością ma być wprowadzenie fotelików przystosowanych do przewożenia dzieci, w które zostanie wyposażonych 10 proc. (65 sztuk) nowych rowerów.

Takie bicykle będzie można znaleźć dzięki specjalnej aplikacji pozwalającej ustalić czy wyposażony w fotelik rower znajduje się na konkretnej stacji.

Nowością będzie także stworzenie dodatkowej możliwości wypożyczania rowerów, zwłaszcza przez turystów bez konieczności rejestracji w systemie. Podstawą wynajmu w takim przypadku będzie skorzystanie z karty kredytowej, która będzie identyfikatorem wypożyczającego, a jednocześnie umożliwi pobranie kaucji przez system (zwracanej turyście w momencie oddania roweru).

Preferencje zyskają osoby aktywnie korzystające z transportu publicznego na podstawie karty PEKA, która będzie identyfikatorem w PRM. Zakładamy wprowadzenie niższych cen dla właścicieli PEKI z ważnym biletem okresowym: pierwsze 30 minut będzie wówczas darmowe, za pierwszą pełną godzinę odpłatność będzie wynosiła złotówkę a nie 2 zł, a za dwie godziny – 2 a nie 4 zł.

Nowością będzie także wprowadzenie obowiązku uzupełnienia rowerów w stacji w ciągu 2 godzin. Jeżeli w danej stacji zostanie jeden (lub nie będzie żadnego) rower, operator będzie miał maksymalnie 2 godziny na dostawienie jednośladów. Korzystne dla użytkowników ma być także dopuszczenie możliwości wydłużenia sezonu – maksymalnie o jeden miesiąc – w danym roku kalendarzowym.

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz