POZnań

Radni Grobelnego krytykują zakup nowych bimb.

Tramwaj na Podgórnej  Foto: TD

Miasto zamierza w przyszłym roku zakupić 20 nowych tramwajów z opcją rozszerzenia do 30 sztuk. Specyfikacja przygotowana przez MPK spowodowała, że do przetargu stanęła tylko jedna firma – Modertrans Poznań, która jest spółką – córką MPK.

Moderus dla WrocławiaZ dokumentacji przetargowej wynika, że 75% oceny w przetargu było uzależnione od ceny a zaledwie 20% punktów komisja przetargowa przyznaje za udział niskiej podłogi w całości powierzchni. To spowodowało, że najkorzystniejsza oferta zawiera zaledwie 20% niskiej podłogi w całości powierzchni. Takie rozwiązania krytykuje Poznański Ruch Obywatelski Ryszarda Grobelnego.

Zgodnie z przetargiem nowe tramwaje będą wyposażone w wiele nowości, których dotychczas nie mieliśmy w naszych tramwajach takich jak: 6 portów USB do ładowania telefonów komórkowych (po 2 w każdym członie tramwaju), bramki liczące pasażerów, specjalną rampę ułatwiającą wjazd i wyjazd z pojazdu dla wózków inwalidzkich oraz przycisk dla niepełnosprawnych z sygnałem dźwiękowym, wyznaczone miejsce do bezpiecznego przewozu rowerów z pasami mocującymi i uchwytami, tablice LCD z przebiegiem trasy i zaznaczeniem miejsc przesiadkowych, energooszczędne oświetlenie LED.

Działacze stowarzyszenia byłego prezydenta uważają, że kwestia niskiej podłogi i pojemności tramwajów jest nieporównywalnie najważniejsza a zakup tramwajów z 20% niską podłogą stanowi duże odstępstwo od dotychczasowych, dobrych standardów. Miasto Poznań powinno dokonywać tak poważnych i kluczowych inwestycji porządnie, po poznańsku – możemy przeczytać w oświadczeniu wysłanym do mediów.

Miasto Poznań zaczęło używać nowego standardu tramwajów niskopodłogowych podpisując już w 2009 roku umowę na zakup 40 niskopodłogowych tramwajów, które służą Poznaniakom do dzisiaj.

Dzięki temu np. Poznań w 2014 roku zdobył 3 miejsce w Europie w konkursie Access City Award 2014 a działania przyjazne dla osób z niepełnosprawnością i osób starszych.  Konsekwentna polityka przyjęta w tym zakresie powinna być kontynuowana – informuje Paweł Adamow z PRO.

Tramwaje poznańskiej firmy zamówił niedawno Wrocław i Tramwaje Śląskie , a Moderusy jeżdżą także po Szczecinie, Katowicach i Chorzowie. Modernizowane w Poznaniu pojazdy kursują też w Gdańsku, Elblągu i Krakowie. Jak informują przedstawiciele Moderusa konstrukcja oferowanej bimby jest rozwojowa i dostosowane do portfela i potrzeb zamawiającego. Tramwaje Moderusa w przetargu dla Wrocławia kosztowały 3,75 mln za sztukę, konkurencyjna oferta Pesy była dwukrotnie wyższa.

Moderus_Beta w barwach poznańskiego MPK

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz