BizNews Sport

Kolejorz – najlepszy nie tylko na boisku ale też w biznesie!

Superpuchar polski 2015 - Lech Poznań - Legia Warszawa  Foto: lepszyPOZNAN.pl / Piotr Rychter

Kolejorz został triumfatorem rankingu biznesowego klubów piłkarskich, opublikowanego w raporcie „Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu”. Poznański klub zwyciężył w rankingu w klasyfikacjach finansowej i efektywności sportowej. Legia Warszawa okazała się najlepsza na polu marketingowo-medialnym. Trzecia w rankingu biznesowym była Lechia Gdańsk.

14 z 16 klubów Ekstraklasy zwiększyło swoje przychody w roku 2014 w porównaniu do 2013. Mimo to nie udało się osiągnąć łącznego poziomu wpływów sprzed roku, kiedy to wyniosły one 459 mln PLN. W całym 2014 roku przychody klubów osiągnęły wartość 454 mln PLN, a spadek ich wysokości spowodowany był degradacją do 1.Ligi Zagłębia Lubin, które rokrocznie plasowało się w czołówce klasyfikacji finansowej klubów w raporcie EY i Ekstraklasy.

Zwycięzcą klasyfikacji finansowej został piłkarski Mistrz Polski, Lech Poznań. Kolejorz miał przychody prawie o połowę niższe od warszawian (65,5 mln PLN), za to były one najbardziej zdywersyfikowane w lidze.

Klub z Poznania wykazał też lepszą płynność finansową i niższe zadłużenie od Legii. Trzecie miejsce w klasyfikacji finansowej rankingu biznesowego zajęła, tak jak rok wcześniej, Cracovia. Pasy wyróżniły się najniższym poziomem zadłużenia w lidze oraz drugim najbardziej korzystnym wskaźnikiem płynności finansowej (po Podbeskidziu Bielsko-Biała). Czwartą siłą finansową Ekstraklasy jest Lechia Gdańsk, która odnotowała trzecie najwyższe przychody w lidze (ponad 40 mln PLN).

Superpuchar polski 2015 - Lech Poznań - Legia Warszawa (najleps

W klasyfikacji marketingowo-medialnej rankingu biznesowego Wicemistrz Polski nie pozostawił konkurencji złudzeń. Legia umocniła pozycję najsilniejszej marketingowo marki w Polsce, wygrywając w trzech na cztery kategorie w klasyfikacji: średniej oglądalności meczów na platformie nc+, wartości sprzedanych gadżetów klubowych oraz ekwiwalentu reklamowego (czyli umownej wartości, jaką przedstawia koszulka meczowa klubu dla sponsorów).

Jedyna kategoria, w której warszawianie musieli uznać wyższość innych klubów to frekwencja na stadionie. I tu mieliśmy do czynienia z kolejną niespodzianką w rankingu. Pierwsze miejsce z najwyższą średnią liczbą widzów na trybunach zajął Lech (20 261), ale druga nie była Legia (średnio 16 596 kibiców), lecz Lechia (16 608).

W całej klasyfikacji marketingowo-medialnej trzecie miejsce zajęła Wisła Kraków, której mecze były trzecimi najchętniej oglądanymi przez kibiców w nc+. Krakowski klub był też trzeci pod względem wartości sprzedanych gadżetów klubowych (za Legią i Lechem) oraz czwarty w kategorii frekwencji na stadionie (12 159).

Młodzieżowcy dali Lechowi zwycięstwo w rankingu biznesowym

Ponieważ mistrz i wicemistrz kraju triumfowali w kategoriach finansowej i marketingowo-medialnej (w rankingu biznesowym te kategorie mają równe wagi – po 40%), decydująca o pierwszym miejscu w rankingu biznesowym okazała się klasyfikacja efektywności sportowej.

Tu Lech dostał maksymalną liczbę punktów za zwycięstwo w Ekstraklasie. Oba kluby zajęły pierwsze miejsce ex aequo w kategorii liczby kadrowiczów (po sześciu w Lechu i Legii). Wojskowi, by wygrać z Kolejorzem klasyfikację efektywnościową i tym samym cały ranking, musieli zdystansować rywala z Poznania w liczbie piłkarzy poniżej 21. roku życia, którzy grali w rozgrywkach Ekstraklasy. Takich zawodników w szeregach Lecha było dziesięciu w sezonie 2014/2015. W Legii natomiast dziewięciu. Warto dodać, że najwięcej młodzieżowców, bo aż dwunastu wystawiła do gry Lechia. Tym samym po walce pasjonującej prawie tak jak końcówka rozgrywek Ekstraklasy w sezonie 2014/2015, Lech wyprzedził Legię w rankingu biznesowym o… jednego zawodnika urodzonego po 1 stycznia 1993 roku. Dało to poznaniakom końcowy triumf. – Pokazuje to wyraźnie jak zacięta jest walka między dwiema dominującymi siłami w polskim futbolu klubowym. Jest też wyraźna trzecia i czwarta siła w postaci Lechii i… mimo wszystko Wisły. Do czołówki biznesowej, przy dobrych wynikach sportowych, mogą aspirować też Jagiellonia i Śląsk oraz Cracovia.

Superpuchar polski 2015 - Lech Poznań - Legia Warszawa (najleps

Na podstawie rankingu firmy doradczej EY oraz spółki Ekstraklasa S.A. „Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu”.

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz