Aglomeracja BizNews

Hamburg testuje najnowsze Solarisy na wodór

Urbino_12_electric  Foto: Marcin Gorgolewski

Urbino 18,75 electric z ogniwem wodorowym oficjalnie zaprezentowany w Hamburgu. W najnowszych autobusach elektrycznych Solarisa do wytwarzania energii zastosowano wodorowe ogniwa paliwowe. Podpoznański producent jako pierwszy w Polsce wykorzystał tę ultranowoczesną technologię w swoich pojazdach. Uroczysta prezentacja pierwszego z nich odbyła się wczoraj w Hamburgu.

Urbino_12_electric Foto: Marcin GorgolewskiDwa nowatorskie Solarisy Urbino 18,75 zostały zbudowane dla przewoźnika Hochbahn i wyposażono je w baterie o pojemności 120 kWh, które stanowią zasadnicze źródło napędu. Całkowitą nowością jest sposób ładowania wspomnianych baterii, energię uzupełnia się w nich bowiem za pośrednictwem zasilanego wodorem ogniwa paliwowego.Ładowanie autobusów przewidziano podczas jazdy, co eliminuje konieczność postoju w celu uzupełniania energii. Tankowanie wodorem zaplanowano tylko raz dziennie, po powrocie do zajezdni. Pojazdy są przygotowane do przejechania ponad 300 km każdego dnia. Wartym odnotowania jest fakt, że mierzące 18,75-metra Urbino to najdłuższe dotychczas elektrobusy zbudowane przez polskiego producenta.

Pierwszy z nich świętował swoją premierę podczas uroczystego otwarcia innowacyjnej linii autobusowej 109, po której będą poruszały się wyłącznie pojazdy z alternatywnymi źródłami napędu.

Burmistrz Hamburga zapowiadał wcześniej rezygnację z zakupu dla miasta autobusów z konwencjonalnym silnikiem diesla do roku 2020.

Pojawienie się elektrycznych pojazdów spod znaku zielonego jamnika jest kolejnym krokiem w kierunku realizacji tego celu. Doświadczenia zdobyte na linii nr 109, po której kursować będą autobusy z alternatywnymi źródłami napędu, ma dać odpowiedź, które z niskoemisyjnych technologii najlepiej sprawdzają się w rzeczywistym ruchu miejskim. Mogą także pomóc w wyznaczaniu standardów komunikacji autobusowej przyszłości nie tylko w Hamburgu, ale również w całej Europie.

urbino_12_electric_3_big Foto: Marcin Gorgolewski

Solaris Urbino z ogniwem wodorowym ma szansę stać się prekursorem daleko idących zmian w miejskim transporcie publicznym. Nowatorska technologia została już zauważona na niemieckim rynku. Przegubowy elektrobus otrzymał bowiem prestiżową nagrodę niemieckiego czasopisma branżowego busplaner – „Zrównoważony rozwój 2015” w kategorii „Autobus przegubowy”. Wyróżnienie to przyznawane jest m.in. pojazdom, które mają niebagatelny wpływ na rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego i tym samym przyczyniają się do poprawy jakości życia w miastach.

Tagi:

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz