POZnań

Ale czat z prezydentem

Ryszard Grobelny - foto UMP  Foto:

W piątek poznaniacy mieli możliwość porozmawiania z prezydentem miasta za pomocą internetowego czatu. Niestety z powodu problemów technicznych interaktywne spotkanie rozpoczęło się ze sporymi problemami. Ogromne zainteresowanie spowodowało przeciążanie serwerów i brak możliwości zalogowania.

A o co pytaliśmy? O pieniądze! O podwyżki biletów komunikacji, koszty związane z Euro, terminy zakończenia uciążliwych remontów.

prezydent:  Stadion w Poznaniu jest najtańszą areną wybudowaną w Polsce na Euro 2012! Proszę pamiętać, że tego typu inwestycje się nie zwracają, tak samo jak np. teatry w Poznaniu nie zarabiają na siebie. To co, mam zamknąć wszystkie teatry?

Poniżej zapraszamy do zapisu rozmowy z Ryszardem Grobelnym

Ryszard Grobelny - foto UMPPoczątek – 2012-11-23 11:30

moderator: najmocniej przepraszamy za problemy techniczne – zaczynamy.
prezydent: Witam. Może już teraz będzie wszystko w porządku.
prezydent: Czekam na pierwsze pytania.
miwybi: Czy w budżecie zapisano środki na funkcjonowanie ICHOT po otwarciu? W jakiej kwocie?
prezydent: Są w rezerwie budżetowej.
unicorn: Witam, Panie Prezydencie, dlaczego musimy oszczędzać?
prezydent: Zawsze trzeba oszczędzać
pyrek: Witam. Panie Prezydencie dlaczego budowane są wiadukty pod III ramę komunikacyjną, gdy tymczasem trasa katowicka grozi zawaleniu.
prezydent: A tak poważnie samorządom zabrano sporo dochodów i dołożono zadań. Z tego powodu za mniej trzeba zrobić więcej.
prezydent: Zupełnie inna skala problemu. Wiadukty są częścią trasy i są dofinansowywane z UE. Taka decyzja wynikała z analizy wielokryterialnej i została uznana za najlepszą.
pyrek: Kiedy ostatni raz jechał Pan Prezydent tramwajem i autobusem?
prezydent: w zeszłym tygodniu.
unicorn: Jaka inwestycja w najbliższym czasie spowoduje duże wydatki z budżetu. Czy może jest to Naramowicka, bo mieszkam w okolicy…
prezydent: W najbliższym roku największe wydatki są na te inwestycje, które już zostały rozpoczęte – np. Kaponiera.
mmm: Co z wiaduktem Grunwaldzka/Plewiska? Będzi, czy nie? Kiedy? Może taniej/lepiej/szybciej byłoby zrobić tunel? Pieniądze są marnowane na zasypywaną III ramę, która nie wiadomo, czy powstanie
prezydent: Jest robiony projekt. To czy będzie zrealizowany zależy od możliwości finansowych i zaangażoweania sąsiednich gmin, bo to przede wszystkim ich mieszkańcom ułatwi dojazd do Poznania.
miwybi: Czy szkoły nie mogłyby razem kupować kredy, papieru, długopisów itd. zamiast robić to każda z osobna? Czy urząd mógłby zorganizować przetarg na zbiorowe ubezpieczenie wszystkich miejskich budynków, w tym szkół? To chyba dobre pomysły na oszczędności.
prezydent: Zastanawiamy się nad tym, ale oszczędności nie są takie oczywiste. Pojawiają się w takich przypadkach zakupy na wyrost “na zapas” i trzeba wprowadzić system podziału zapasów między szkoły.
pyrek: Czy podwyżka biletów ZTM jest konieczna? Obecnie mamy remont Kaponiery, trzeba jeździć naokoło. Tramwaje i autobusy nie jeżdżą punktualnie.
pyrus: W budżecie jest 7 milionów na Stadion Miejski – na co te pieniądze?
prezydent: Lepiej robić podwyżki regularnie o poziom inflacji niż co jakiś czas o wysokie kwoty. Ponadto niestety znacznie rosną koszty komunikacji – głównie energia i paliwo.
prezydent: Nie ma takiej kwoty w projekcie budżetu.
ateles: kiedy budżet na 2013 zostanie uchwalony?
prezydent: To zależy od radnych. Sesja budżetowa jest planowana na 20.12. Budżet powinien być uchwalony do końca stycznia.
miwybi: Czy organizacja jakiś poznańskich festiwali (Transatlantyk, Animator, organizowane przez Zamek Ale Kino! itd) w związku z cięciami jest zagrożona?
prezydent: W projekcie budżetu na 2013 środki na te festiwale są zaplanowane.
ateles: A propo podwyżek to czy planuje Pan wprowadzenie tylko biletów przystankowych?
prezydent: Prace nad tym trwają. Może to nastąpić na początku 2014 po wprowadzeniu karty PEKA.
unicorn: Kiedy planowane jest zakończenie remontu Kaponiery?
prezydent: Komunikacyjnie w 2014, a całe zadanie rozliczone będzie w 2015.
pyrek: Czy ZTM będzie połączony z ZDM? Co z planowanym połączeniem Palmiarnii, ZOO i Usług Komunalnych w jedną jednostkę miejską?
prezydent: ZTM i ZDM są za duże by je łączyć. Powstałby straszny moloch. W drugim przypadku taka propozycja jest opracowana.
miwybi: Jak długo będzie działać spółka Euro Infrastruktura?
prezydent: Do zakończenia zadań, czyli mniej więcej do końca 2013. Rozważamy przekazanie jej dodatkowych zadań z innych jednostek miejskich po 2013.
Gosia: co do podwyżek biletów ZTM: koszty energii i paliwa ostatnio akurat tanieja, a dotychczasowe podwyzki cen biletow powoduja, ze z MPK korzysta coraz mniej pasażerów; dlaczego Miasto faworyzuje ruch samochodowy? jakie zyski on ‘generuje’?
prezydent: Miasto nie faworyzuje samochodów – Też nie zauważyłem pustek w tramwajach i autobusach – to gdzie jest to mniej pasażerów?. A paliwo podrożało choćby o akcyzę. W 2012 roku to 6 mln.
leszek: Mam pytanie odnośnie długów po Euro 2012, jak wysokie są i z czego Planuje je Pan spłacać
prezydent: Nie ma długów po EURO. Są długi po wybudowaniu np. Bukowskiej, Głogowskiej, Bułgarskiej, zakupie tramwajów i autobusów itd. A długi spłaca się z przychodów przyszłych lat.
leszek: Sprawa transportu miejskiego; czy nie uważa Pan że transport publiczny powinien służyć mieszkańcom Poznania a nie być obciążeniem dla ich domowych budżetów?
prezydent: Ale transport zawsze kosztuje. Jeśli byłby nieodpłatny, to musiałyby być wyższe opłaty za inne usługi miejskie.
miwybi: Ile miasto zabudżetowało na bieżące działanie w przyszłym roku rezerwatu archeologicznego na Ostrowie Tumskim? Czy prezydenta nie martwi mierna frekwencja w tej instytucji?
prezydent: Martwi mnie. Koszty rezerwatu są częścią kosztów funkcjonowania Muzeum Archeologicznego.
miwybi: Czy w tym roku wydamy jeszcze jakieś pieniądze na stadion miejski (np. na naprawy, wymianę murawy itd)? Czy tylko kasujemy zyski od operatora? Na ile możemy liczyć?
prezydent: Koszty utrzymania stadionu są obowiązkiem operatora.
pyrus: Pytanie może nie dotyczy bezpośrednio budżetu 2013, ale jest w mojej opinii istotne w kontekście szukania oszczędności w budżecie. Dlaczego w Poznaniu kwestią turystyki (promocja miasta, przygotowanie oferty turystycznej) zajmują się aż 4 różne instytucje?
Koniec – 2012-11-23 11:54

2 część  – odpowiedź na pytania, które nie zostały opublikowane na czacie:

pyrek: Panie Prezydencie, czy w styczniu odbędzie się Przyjęcie Noworoczne?
prezydent: Tak, prawdopodobnie w CK Zamek.
pyrus: Moje pytanie dotyczy ICHOTu. Załóżmy, że budowa zakończy się w 2013 roku i nastąpi otwarcie obiektu. Będzie nim zarządzało Centrum Turystyki Kulturowej
prezydent:TRAKT, które dostanie wg planu w ramach budżetu 2013 1 020 000 złotych na działalność, czyli o 200 000 zł mniej
miwybi: Czy w budżecie na 2013 rok zapisano koszty funkcjonowania ICHOT po jego otwarciu? Jaką kwotę zapisano na ten cel?
prezydent: Poczekajmy na zakończenie budowy. Mogę zapewnić, że budynek na pewno nie będzie stał pusty.
pyrus: Pytanie może nie dotyczy bezpośrednio budżetu 2013, ale jest w mojej opinii istotne w kontekście szukania oszczędności w budżecie. Dlaczego w Poznaniu kwestią turystyki (promocja miasta, przygotowanie oferty turystycznej) zajmują się aż 4 różne instytucje?
prezydent: Ciężko odpowiadać za cały Poznań. Jeśli chodzi o Urząd Miasta, promocją turystyki zajmuje się jeden oddział w jednym wydziale i tak będzie też w następnych latach. Na pewno zgadzamy się jednak, że turyści są dla Poznania bardzo ważni.
mmm: Dalej temat wiaduktu Grunwaldzka… Skoro twierdzi Pan, że to przede wszystkim dla tzw. PeZetów, to czemu miasto Poznań angażuje się w 50% w ten projekt? Gdyby miał mniej nie miałby głosu decydującego… Wiemy, że już raz się na tę inwestycję wypiął…
prezydent: Z badań ruchu drogowego wnika, że 50% kierowców to poznaniacy. Proszę pamiętać, że w projektowanie inwestycji zaangażowane są też gminy Dopiewo i Komorniki, a także Starostwo Powiatowe.
pyrek: Ale jakoś Tallin wprowadza od 1 stycznia darmową komunikację. Zgodzę się, że podwyżki są konieczne, ale dlaczego w tak krótkim odstępie? Ostatnia podwyżka była w czerwcu.
prezydent: Podwyżki są konieczne, bo rosną koszty paliwa, utrzymania taboru, wzrasta standard usług prowadzonych przez MPK i ZTM. Mamy też jeden z najnowocześniejszych, jeśli nie najnowocześniejszy tabor w Polsce.
pyrek: W sylwestra na Placu Wolności miał wystąpić Fun Factory, tymczasem zawalili Pana współpracownicy. Czy jest Pan Prezydent dobrze zorientowany co się dzieje w wydziałach i jednostkach?? Swoją drogą dziś w Arenie wystąpią Sandra, Samanta Fox i Papa D. nie mogą oni pojawić się na pl. Wolności? To byłby dopiero sylwester.
prezydent: Po to zatrudniam dyrektorów poszczególnych wydziałów i jednostek, żeby realizowali oni politykę Miasta.
Jeśli chodzi o muzykę, to zawsze kwestia gustu. A o gustach się nie dyskutuje.
pyrek: Dlaczego bilety przystankowe nie mogą obowiązywać w tramwajach? Praktycznie większość tramwajów ma już nowe kasowniki. Chciałbym płacić za ilość przejechanych przystanków.
prezydent: Trwają pracę nad nowym systemem. Na pewno jednak niezbędne do jakichkolwiek zmian jest wprowadzenie PEK-i. W tej chwili, na starym systemie jest to niemożliwe.
leszek: Rozumiem , że niewygodne pytanie są moderowane żeby nie psuć humoru Pana Prezydenta
prezydent: Humor mam dobry niezależnie od skali trudności pytań. Powiem więcej – odpowiadać na trudne pytania bardzo lubię ☺
tomaszko: Dlaczego w czasie przebudowy węzła Dębiec nie będzie zrobione nic dla transportu publicznego? Dlaczego nie zostanie chociażby wyremontowana pętla autobusowa, gdzie kończy bieg 5 linii i jest tylko jeden peron?
prezydent: Zaproponowane rozwiązanie inwestycyjne i komunikacyjne to kompromis między oczekiwaniami mieszkańców a racjonalnym rozwiązaniem technicznym i możliwościami finansowymi. W projekcie ujęta została również możliwość przedłużenia trasy tramwajowej z pętli na Dębcu aż do ulicy Dolna Wilda.
leszek: Sprawa transportu miejskiego; czy nie uważa Pan że transport publiczny powinien służyć mieszkańcom Poznania a nie być obciążeniem dla ich domowych budżetów?
leszek: Nie mówię że ma być darmowy; chodzi mi o stosunek jakości do ceny
prezydent: Za transport „darmowy” musieliby zapłacić również poznaniacy. Przecież, żeby opłacić koszty transportu publicznego, musiałbym te pieniądze zabrać z innych dziedzin, na przykład kultury lub utrzymania dróg.
leszek: Nie ma długów? a jaki był koszt stadionu i w jakim czasie inwestycja się zwróci?
prezydent: Stadion w Poznaniu jest najtańszą areną wybudowaną w Polsce na Euro 2012! Proszę pamiętać, że tego typu inwestycje się nie zwracają, tak samo jak np. teatry w Poznaniu nie zarabiają na siebie. To co, mam zamknąć wszystkie teatry?
pyrek: Panie Prezydencie. Kiedy w końcu wyrównany zostanie bruk na Starym Rynku? Współczuję paniom, które spacerując po starówce łamią szpilki i obcasy. Czy widział Pan Rynek we Wrocławiu i w Krakowie?
prezydent: Sytuacja finansowa samorządu jest ciężka. W budżecie na razie nie ma pieniędzy na taką inwestycję. Zabytkowy bruk ma swoich przeciwników, ale też i zwolenników. Dla tych pierwszych polecam chodnik dookoła Starego Rynku.

2 komentarzy

kliknij by dodać komentarz