Firma POZnań

Największy skarb profesora Blikle

Blikle  Foto:

Rodowe pamiątki, przechowywane w kufrach i przekazywane z pietyzmem młodym pokoleniom, mają nie tylko budować więzi, ale często również ratować domowe budżety. Wyjątkowymi skarbami rodzinnymi są silne marki i prężne przedsiębiorstwa przekazywane przez nestorów ich następcom.

BlikleZ badań wynika że zaledwie co trzecia rodzinna firma przetrwa do następnego pokolenia, a tylko co 10 zostanie z sukcesem zostaje przekazana wnukom.

Firmy rodzinne stanowią 36% wszystkich firm z sektora MŚP, a doliczając do tej puli firmy prowadzone pod szyldem jednoosobowej działalności gospodarczej, okazuje się, że wskaźnik ten wzrasta do 78%. Przedsiębiorstwa rodzinne tworzą w sektorze MŚP 10,4% polskiego PKB, zatrudniając 21% osób pracujących w sektorze.

Trudności z przetrwaniem firm rodzinnych wynikają z ich specyfiki. Często borykają się one z charakterystycznymi, niespotykanymi nigdzie indziej, problemami marketingowymi, biznesowymi i prawnymi, takimi jak sukcesja, specyfika zarządzania kadrami, trudności w zarządzaniu zmianą, skomplikowane zapisy testamentowe i brak rozróżnień między majątkiem przedsiębiorstwa a majątkiem osobistym założycieli.

Prowadzenie przedsiębiorstwa rodzinnego wymaga interdyscyplinarnego podejścia. Oprócz znajomości zagadnień ekonomicznych i biznesowych wymaga wiedzy ze sfery socjologii, psychologii społecznej oraz prawa – tłumaczy prof. Krzysztof Safin, ekspert w tematyce przedsiębiorstw rodzinnych, wykładowca w programie MBA dla Firm Rodzinnych prowadzonym w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu.

Firmy rodzinne mają swoją specyfikę zarządczą: perspektywa planowania prezesa firmy rodzinnej to nie kilkuletnia kadencja, ale nierzadko całe pokolenie – dodaje prof. Andrzej Blikle, prezes Inicjatywy Firm Rodzinnych, właściciel rodzinnej firmy cukierniczej „Blikle”, gość specjalny „Dnia Biznesu Rodzinnego” organizowanego w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu.

Nie tylko w perspektywie pojedynczych przedsiębiorstw, ale również krajowej gospodarki, rysuje się potrzeba stworzenia specyficznej gałęzi marketingu skierowanego do firm rodzinnych. Wiedza ogólna powinna być wzbogacona o specyficzne techniki zarządzania, narzędzia finansowe i prawne oraz nacisk na profesjonalizację zachowań menedżerów przejmujących przedsiębiorstwa po rodzicach czy dziadkach.

Dlatego 24 listopada 2012 w Poznaniu odbędzie się „Dzień Biznesu Rodzinnego” organizowany przez Wyższą Szkołę Bankową. To wydarzenie przygotowane z myślą o właścicielach, sukcesorach i pracownikach firm rodzinnych. Udział w imprezie jest bezpłatny dla wszystkich chętnych. W programie wydarzenia znalazły się m.in. wykład prof. Bliklego pt. “Reputacja marki przez lata” oraz specjalistyczne warsztaty pt. “Czego się można nauczyć od firm rodzinnych. Istota i specyfika zarządzania” z prof. K. Safinem

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz