POZnań

Jak zdobyć 10 milionów złotych

Ulica Towarowa widok na Święty Marcin  Foto: lepszyPOZNAN.pl / Piotr Rychter

Ulica Topwarowa widok na Święty Marcin Foto: lepszyPOZNAN.pl / Piotr RychterStowarzyszenie Inwestycje dla Poznania po raz kolejny wskazują. gdzie w mieście znajdują się pieniądze. W okresie kiedy dużo mówi się o cięciach, braku pieniędzy warto zaoszczędzić nieco grosza stosując najprostsze rozwiązania. Byłoby idealnie, gdyby każdą oszczędność można było ponieść bez wydatków. Stare przysłowie mówi, że każda zainwestowana złotówka zwraca się kilkakrotnie. Czy tak jest w rzeczywistości? Z członkami stowarzyszenia spotykamy się w samo południe na rogu ulicy Towarowej i Świętego Marcina.

Jak zyskać 10 000 000 zł ?

Odpowiedź na to pytanie jest banalnie proste, zbudować prawoskręt w z Towarowej na Święty Marcin. Dzięki czemu tramwaje w czasie remontu Kaponiery będą jeździły szybciej, krócej, a to przełoży się na ilość pokonywanych przez nie kilometrów. W chwili obecnej objazdy spowodowane remontem Kaponiery i Rosevelta spowodowały zwiększenie liczby kilometrów pokonywanych przez tramwaje. Z prawoskrętu w ul. Towarowej mogły by skorzystać trzy linie tramwajowe: 10, 11 i 14.

Dla poszczególnych linii skrócenie trasy przez ul. Towarową wynosi odpowiednio: dla nr 10 – 3,4 km; dla nr 11 – 1,6 km; dla nr 14 – 2,5 km. Jeżeli pomnożymy te odległości przez liczbę kursów w ciągu dnia, a następnie przez wysokość stawki wozokilometrów i okres trwania prac remontowych otrzymujemy kwotę rzędu nawet 10 mln zł i to przy założeniu, że prace zakończą się w terminie. Wnioskując jednak po innych dużych miejskich inwestycjach komunikacyjnych, z których praktycznie żadna nie została wykonana w terminie, dokonaliśmy obliczeń uwzględniających opóźnienie inwestycji o 5 miesięcy – 11.680.000 zł i o 10 miesięcy 14.600.000 zł.

Po odjęciu kosztów inwestycji, w budżecie miasta zostaje zatem od 5,5 mln zł do nawet 10 mln zł oszczędności! A nie jest to jedyna korzyść. Krótsza trasa to również krótszy czas przejazdu oraz mniejsze zużycie energii elektrycznej, o czym także warto pamiętać.

Obliczenia zysku skrócenia linii tramwajowych przez Towarową Foto: Stowarzyszenei Inwestycje dla Poznania

Nic za darmo.

Gdy w roku 1968 przystąpiono do budowy ronda Kopernika, władze Miasta, aby w jak najmniejszym stopniu utrudnić dojazd mieszkańcom do miejsc pracy czy nauki położyły dodatkowy tor, dzięki któremu tramwaje mogły zjechać przed budowanym rondem, ominąć plac budowy i swobodnie wrócić na ulicę Bukowską. Dziś, po 40 latach przyszedł czas na generalny remont tego największego w Poznaniu węzła komunikacyjnego. Władze Miasta podobnie jak w latach 70 XX w. wyznaczyły objazdy, tym razem jednak ograniczono się do istniejącej siatki torowisk, bez tworzenia dodatkowych połączeń. Wydawałoby się, że to decyzja słuszna, bo po co budować dodatkowe tory na czas remontu?

Prawoskrętu z Towarowej nie ma, i póki co nikt nie bierze go poważnie pod uwagę. Przecież już za kilka lat mają pojawić się tory na ulicy Ratajczaka – słyszy się za kulisami. Tylko co z tego, skoro remont Kaponiery zakończy się w ciągu 2 lat. I tak pozostaną jeszcze 3 lata to początku realizacji planu wybudowania trasy dla bimb koło Starego Browaru.

Prawoskręt na Towarowej to koszt około pół miliona złotych, renowacja torów na Towarowej, to kolejne 4 miliony złotych. Ale skoro biorąc pod uwagę tylko 15 miesięcy jakie dzieli nas od planowego zakończenia remontu Kaponiery można zaoszczędzić ponad 9 milionów złotych. Po prostym odejmowaniu mamy czysty zysk. Skrócenie trasy przejazdów tylko kilku linii za pomocą prawoskrętu z Towarowej daje ponad 5 milionów czystego zysku.

Co dalej?

Dzięki tej inwesty w przyszłości można odciążyć Kaponierę. Skrócić trasy przejazdów niektórych linii. Przygotować trasę łączącą Centrum z dworcem kolejowym.

My się nie poddamy.

Każdy dzień jest ważny, każdego dnia bimby w objazdach pokonują za każdym przejazdem kilka kilometrów więcej. Dla tramwaju to mało, ale patrząc na to globalnie mamy 10 milionów złotych, które można przeznaczyć na inny cel. W tej sytuacji zadziwiająca wydaje się decyzja miejskich władz o niezrealizowaniu proponowanej inwestycji już na etapie przygotowań do przebudowy węzła Kaponiera. Pojawiają się pytania czy ktokolwiek dokonał podobnych kalkulacji? Jeżeli tak, to dlaczego pomysł porzucono? Dlaczego miasto zamiast szukać oszczędności w aktualnych rozwiązaniach komunikacyjnych, szuka ich w kieszeniach mieszkańców? Nawet jeżeli władze chcą traktować użytkowników jak zwykłych klientów to powinny pamiętać, że klient ma możliwość wyboru i jeżeli usługa jest zbyt droga to jej nie kupi, o czym w bolesny sposób przekonujemy się po realizacji nietrafionego pomysłu podwyżek cen biletów. Projekt zbudowania prawoskrętu na ul. Towarowej został przez stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania zgłoszony jako pomysł do budżetu partycypacyjnego. Niestety komisja nie zakwalifikowała go nawet do pierwszej 20.

PS

Materiał został przygotowany przed publikacją nowego projektu zmiany w układach tras zaproponowanego przez ZTM. Projekt zapowiada zmianę przebiegu, aż siedmiu tras tramwajowych w tym numeru 11 i 14. Jest to następna rewolucja, która spowoduje kolejny chaos komunikacyjny. Przykładowo linia 11 zmieni diametralnie dotychczasową trasę z relacji północ – południe na wschód – zachód.Pomimo powyższych korekt nasza propozycja pozostaje nadal aktualna. Objazd przez ul. Towarową gwarantuje oszczędności i dużą elastyczność układu komunikacyjnego w centrum miasta. Dotychczas do obliczeń wykorzystaliśmy tylko trzy linie tramwajowe (10,11,14), które w sposób wystarczający uwidoczniły możliwą skalę oszczędności. W tym momencie należy podkreślić, że projekt tramwaju w Towarowej może obsłużyć w sumie aż pięć linii! Oprócz wymienionych wcześniej 10,11 i 14 dodatkowo 5 i 8.

Ruch ZTM nie jest zły, niestety można go porównać do histerycznego wylewania wody z tonącej łódki. Pozostajemy na stanowisku, że lepiej łódź załatać i nie denerwować już więcej pasażerów. Ich cierpliwość ma swoje granice.Prawoskręt i torowisko w Towarowej są jedyną receptą na paraliż komunikacyjny centrum oraz źródłem oszczędności, zwłaszcza w perspektywie NIEPLANOWANEGO wcześniej remontu Mostu Uniwersyteckiego i niepewnych terminów zakończenia prac na Kaponierze (ile z miejskich inwestycji w ostatnich latach została ukończona na czas?). W roku kryzysu budżetowego niegospodarnością jest niewykorzystanie potencjału Towarowej.

Proponowana trasa względem obecnej Foto: Stowarzyszenei Inwestycje dla Poznania
Proponowana trasa względem obecnej Foto: Stowarzyszenei Inwestycje dla Poznania
Proponowana trasa względem obecnej Foto: Stowarzyszenei Inwestycje dla Poznania

1 komentarz

kliknij by dodać komentarz