Aglomeracja POZnań

Rekordowe autobusy i tramwaje!

Tramino na Głogowskiej  Foto: Marcin_Ciszewski

W ubiegłym roku Solaris z podpoznańskiego Bolechowa sprzedał rekordową ilość 1200 pojazdów i umocnił swoją pozycję lidera producenta autobusów w Polsce.

Z fabryki autobusów i trolejbusów wyjechało 1205 pojazdów, w tym 491 autobusów i 25 trolejbusów dostarczonym miejskim spółkom komunikacyjnym. Najwięcej niskopodłogowych pojazdów zamówiła Warszawa (148 sztuk), Poznań (59 sztuk), Łódź (45 sztuk) oraz Białystok (35 sztuk).

Autobusy…

Solaris dobrze sobie radzi na trudnym rynku niemieckim. Do sąsiadów zza zachodniej granicy pojechało aż 248 Solarisów. Dzięki takiemu wynikowi sprzedaży Solaris na rynku autobusów miejskich w Niemczech zdobył aż 10 procent udziałów. To najlepszy wynik spośród wszystkich nie-niemieckich producentów sprzedających swoje autobusy w tym kraju. Kolejnymi rynkami eksportowymi pod względem liczby sprzedanych pojazdów były: Francja, Szwecja, Czechy i Włochy. Na tym ostatnim z wymienionych rynków Solaris zwiększył swój udział do 12%.

I tramwaje

Do końca ubiegłego roku Solaris dostarczył 23 tramwaje do Poznania, w czerwcu po poznańskich trasach łącznie będą kursowały 45 pojazdy.

„Każdy z pierwszych piętnastu sztuk tramwajów Tramino przejechał ponad 80.000 kilometrów. Ich dyspozycyjność techniczną oceniamy bardzo dobrze. Kształtuje się ona na poziomie 99% – ocenia Tramino Jan Firlik, Dyrektor Pionu Przewozów Tramwajowych w poznańskim MPK.

Tramino będzie niebawem kursowało w Jenie. Niemiecki przewoźnik zamówił w podpoznańskiej firmie pięć dwukierunkowych tramwajów. Pojazdy marki Solaris są już znane w Jenie, gdzie kursuje czternaście autobusów. Ich jakość i niezawodność z pewnością były dobrymi referencjami dla naszej oferty tramwajowej. Zwycięstwo w przetargu na dostawę tramwajów przez polską firmę na niemieckim rynku to z pewnością ogromny sukces, ale także ogromna odpowiedzialność. Podkreśla Solange Olszewska, Prezes Zarządu Solarisa.

Tramino na Głogowskiej Foto: Marcin_Ciszewski

Eko na Euro

Najbardziej innowacyjnym produktem zaprezentowanym przez Solarisa w ubiegłym roku był Solaris Urbino electric – autobus z napędem elektrycznym. Pojazd jest niezwykle cichy, nie emituje spalin, wyróżnia się nowoczesnym wyglądem.

Jednym z głównych wyzwań przed jakim stanęli konstruktorzy elektrycznego autobusu marki Solaris była redukcja masy pojazdu. Zostało to wymuszone przede wszystkim przez wagę zamontowanych baterii służących do magazynowania energii. W praktyce oznaczało to zastąpienie części poszycia bocznego autobusu panelami z włókna węglowego, niezwykle lekkimi a jednocześnie wytrzymałymi

Autobus zupełnie pozbawiony jest płynów eksploatacyjnych i zbiorników z tradycyjnym paliwem, co pozwoliło zredukować masę w tym elemencie aż o 300 kg. Ostatecznie po dołożeniu do tej „odchudzonej konstrukcji autobusu” baterii o wadze 1400 kg, autobus jest tylko nieznacznie cięższy w porównaniu z autobusem tych samych rozmiarów, ale o tradycyjnym napędzie spalinowym.

Solaris_Urbino_electric

Wartość energii zgromadzona w bateriach, zamontowanych w elektrycznym Solarisie Alpino, pozwala na przejechanie do 100 km na jednym ładowaniu. Pojazd może rozwijać maksymalną prędkość 50 km/h. Energia zgromadzona w bateriach stanowi źródło „paliwa” nie tylko dla układu napędowego: dostarcza również energię dla wszystkich innych układów w autobusie, w tym wspomagania kierowniczego, ogrzewania i wentylacji czy sterowania elektrycznymi drzwiami. Wszystkie układy w autobusie, które zwykle napędzane są z wykorzystaniem kompresorów napędzanych z silnika spalinowego musiały zostać zastąpione elektrycznymi rozwiązaniami.

Jednym z pierwszych przewoźników, którzy będą testować w regularnym ruchu miejskim Solarisa Urbino electric będzie poznańskie MPK.

„Prawdopodobnie uda się zgrać kursowanie autobusu elektrycznego w Poznaniu z Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej. Dzięki temu będziemy mogli zaprezentować nowoczesną polską technologię kibicom z całej Europy – zapowiada Solange Olszewska.

1 komentarz

kliknij by dodać komentarz


  • ale halo, ta bezawaryjnosc solarisa naciagnieta – sam bylem swiadkiem kilku awarii wiec te 99% w trabe jest – oszukancze!