Aglomeracja

106 km nowej autostrady prosto do Europy

panorama autostrada a2  Foto: Autostrada Wielkopolska SA

Teoretycznie do Berlina można już było pojechać, zjeść tradycyjny niemiecki wurst i wrócić do Poznania nową 106 kilometrową autostradą.

panorama autostrada a2 Foto: Autostrada Wielkopolska SA

Wczoraj oficjalnie, prawie pół roku przed terminem, najdłuższa i najnowocześniejsza polska autostrada połączyła się z europejską siecią autostradową. Do 21 maja 2012 roku przejazd nowym odcinkiem, będzie bezpłatny. Inwestycja, której łączna wartość wyniosła prawie 6 mld zł, jest pierwszym i największym projektem prowadzonym w Polsce w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego oraz jednym z największych infrastrukturalnych prowadzonych obecnie w Europie.

Oddawany do użytku odcinek autostrady A2 jest jednym z najbardziej strategicznych fragmentów planu budowy autostrad w Polsce. Poprzez bezpośrednie połączenie z siecią niemieckich autostrad będzie kluczowym szlakiem komunikacyjnym między Polską i Europą Zachodnią. Docelowo nowo otwarty odcinek, łącząc się w Świecku z niemiecką autostradą A12 (Berlin – Frankfurt/n. Odrą) będzie częścią strategicznego, europejskiego szlaku komunikacyjnego na linii Berlin – Warszawa – Mińsk – Moskwa.

element-oznakowania-autostrady

To wielki sukces Polaków, setek osób, firm oraz instytucji, które konsekwentnie i profesjonalnie wspierały realizację marzenia sprzed prawie 20 lat. Połączenie Wielkopolski i całego kraju, supernowoczesną autostradą z Europą, jest zwieńczeniem ważnego etapu transformacji. A2 przyspieszy rozwój gospodarczy regionów, które sąsiadują z autostradą, szeroko otwiera polskie drzwi dla zagranicznych turystów oraz inwestorów. Wyznacza też nowy standard realizacji bardzo skomplikowanych, międzynarodowych projektów, realizowanych przed czasem i zgodnie z założonym budżetem.

Wykonaliśmy swoją pracę rzetelnie i solidnie, bo robiliśmy to z myślą o kolejnych pokoleniach. – mówił podczas otwarcia Jan Kulczyk, przewodniczący Rady Nadzorczej Autostrady Wielkopolskiej.

Oddawany do użytku przez Autostradę Wielkopolską II odcinek o długości 105.6 km został wybudowany w ciągu 866 dni za łączna kwotę prawie 6 mld zł (1,3 mld euro).

widok-na-autostrade

Do budowy nowego odcinka A2 wykorzystano nowoczesną technologię betonową, której główną zaletą jest najwyższa z możliwych obecnie do osiągnięcia trwałość nawierzchni. Wyzwaniem technologicznym było także prowadzenie inwestycji z zachowaniem najwyższej troski o środowisko naturalne ponieważ odcinek do granicy z Niemcami w 85 proc. przebiega przez tereny leśne, w tym obszary chronione programem Natura 2000. Autostrada Wielkopolska już w fazie projektowej zakładała spełnienie wszystkich europejskich norm środowiskowych, dzięki czemu nowy odcinek jest jednym z najbardziej proekologicznych projektów infrastrukturalnych w Europie. Wydatki związane z ochroną środowiska pochłonęły 25 proc. całej inwestycji i przeznaczono je między innymi na budowę ok. 200 przejść i przepustów dla dużych i małych zwierząt.

Autostrada A2 Świecko – Nowy Tomyśl jest przedsięwzięciem, które wieńczy budowę koncesyjnego odcinka autostrady A2 zrealizowanego przez spółkę Autostrada Wielkopolska. Zbudowaliśmy w sumie 255 kilometrów nowoczesnej autostrady. Jesteśmy więc jedynym koncesjonariuszem w Polsce, który wykonał tak długi odcinek.

Zrealizowana inwestycja jest największym w Europie projektem infrastrukturalnym, a także ekologicznym, ponieważ co czwarta wydana złotówka została przeznaczona właśnie na ochronę środowiska. Modelowa współpraca zarówno koncesjonariusza, jak i głównego wykonawcy budowy, umożliwiła oddanie autostrady w użytkowanie kierowcom pół roku przed założonym w umowie z rządem terminem – mówi Andrzej Patalas, prezes Zarządu AWSA.

Autostrada – szczegóły

• Odcinek oddany jest do użytku prawie pół roku przed terminem
• Do 21 maja 2012 roku przejazd A2 na trasie Świecko – Nowy Tomyśl będzie bezpłatny
• Koszt budowy odcinka to prawie 6 mld zł (1,3 mld euro), z czego 25 proc. przeznaczono na ochronę środowiska naturalnego
• Odcinek wykonany jest w trwałej, nowoczesnej technologii betonowej
• Przedsięwzięcie jest współfinansowane przez Europejski Bank Inwestycyjny i konsorcjum 11 polskich i europejskich banków
• Projekt jest pierwszym i największym zrealizowanym w Polsce w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego
• AWSA zbudowała łącznie 255 kilometrów nowoczesnej autostrady A2 i jest jedynym koncesjonariuszem w Polsce, który wykonał tak długi odcinek

kolumna-alarmowa Foto: Autorstrada Wielkopolska

2 komentarzy

kliknij by dodać komentarz